Jobboom: Tyrkisk trang til vind og pynteting

Danmark skal øge sin eksport til Tyrkiet. Det vil nemlig skabe omkring 3.000 nye arbejdspladser, forudser regeringen.

Der skal især satses på bæredygtig vindenergi og dansk design.

Handelsminister Pia Olsen Dyhr (SF) har derfor en plan i ærmet, når Tyrkiets premierminister Erdogan sammen med en større erhvervsdelegation besøger Danmark i dag.

I 2011 lå eksporten til Tyrkiet på 3,8 milliarder kroner, og det er alt for sløjt i forhold til vores tyske og svenske naboer, mener ministeren.

- Hvis vi er helt ærlige, så halter vi bagefter i forhold til Tyskland og Sverige, når det kommer til samhandel med Tyrkiet. Hvis vi havde samme markedsandel, vores størrelse taget i betragtning, som de havde, så ville vi have en eksport til Tyrkiet på ni milliarder kroner, siger Pia Olsen Dyhr til Nyhedsbureauet Newspaq.

Efterslæbet på fem milliarder svarer til 3.000 job. Det er især på energiområdet, at Danmark har gode eksport- og dermed også jobmuligheder, forklarer ministeren.

Hun har derfor forberedt en såkaldt erhvervsmarkedsstrategi, som skal være med til at øge Danmarks eksport til Tyrkiet.

- De vil gerne væk fra, at de idag er meget fokuserede på olie og kul og afhængige af nogle meget ustabile lande omkring sig og til i fremtiden at være mere selvforsynende. Det kræver blandt andet vindløsninger, og det er der godt potentiale til i Tyrkiet. Der kan vi noget i Danmark, som er i verdensklasse, siger Pia Olsen Dyhr.

Ud over vindmølleteknologi efterspørger Tyrkiet blandt andet design, bæredygtig arkitektur, modetøj og tv-serien Borgen, som bliver vist på tyrkiske tv og høster flotte anmeldelser.

 

Dagens Gossip