Julebranderten skal være billig

Vi bliver gladere og gladere for juleøl. Både Carlsberg og Royal Unibrew er tæt på at have udsolgt af juleprodukterne, og både Dansk Supermarked og Coop melder, at det er den billige julebrandert, der tiltrækker danskerne.

Carlsberg har alene i år solgt 12 procent mere Tuborg Julebryg end sidste år, og salget af specialøl er samlet vokset med syv procent. Samtidig melder Royal Unibrew, der ikke vil ud med specifikke tal, om en "fornuftig" stigning i salget af juleøl.

- Markedsudviklingen (for samtlige producenter, red.) viser, at der er solgt flere juleprodukter i år end sidste år, siger salgsdirektør hos Royal Unibrew Kasper Ryttersgaard til Ritzau.

Kenn Thomsen, der er kategorigruppechef for Coop, siger, at stigningen i juleølsalget er vokset med 22 procent samlet, og at især de almindelige juleøl har solgt godt i årets julehandel.

- På almindelige øl som Tuborg Julebryg, Royal Xmas og Harboes julebryg har vi lavet nogle lidt kraftigere tilbud, og det flytter noget omsætning, så vi har solgt 35 procent flere inden for den kategori end sidste år, siger han til Ritzau.

Dansk Supermarked oplever det stik modsatte. Her er salget af klassiske juleøl for nedadgående, mens specialjuleøllene vokser.

- Vi har satset mere på specialøllene, som sælger markant bedre i år, siger kommunikationsdirektør Finn Lund Andersen, der dog ikke vil ud med konkrete tal.

Både Carlsberg og Royal Unibrew har indkaldt ekstra mandskab, der skal sikre, at bryggerierne kan levere øl nok til de tørstende danskere op til nytår.

- Den største bekymring lige nu er, at der kun er to leveringsdage mellem jul og nytår, så butikkerne risikerer at løbe tør for varer på de store salgsdage mellem jul og nytår.

- Vi har øget bemandingen, så vi håber at kunne følge med, oplyser Carlsbergs salgsdirektør Per Wilhelmsen.

/ritzau/

 

Dagens Gossip