Just Eat frygter kun telefonen

Just Eat begyndte sin tilværelse i en kælder i Aarhus i 2001, men på ryggen af enorme mængder fastfood har Just Eat vokset sig til en stor international madportal med et solidt greb om markedet i 13 lande.

Fra at være en fremadstormende ung dansk iværksættervirksomhed, er det i dag en international online-gigant med mere end 1.000 ansatte i hele Europa, der er markedsledende på 12 ud af de 13 lande.

Just Eat har dog i år fået konkurrence på det danske marked fra uventet front. Det er tidligere nøglemedarbejdere samt den oprindelige stifter af Just Eat, der nu har samlet kræfterne og taget kampen op med Just Eat i form af den nye madportal Hungry.dk.

Den skærpede konkurrence får dog ikke den engelske topchef, David Buttress, fra Just Eat til at frygte for fremtiden på det danske marked.

»Vores konkurrent er primært telefonen. Det er ikke en lokal spiller. Vi skal ikke bruge vores kræfter på at fokusere på de andre konkurrenter, men i langt højere grad på at få forbrugerne til at gå online, når der skal bestilles mad. Det er det, vi skal fokusere på og det må vi ikke glemme,« forklarer David Buttress fra London, hvor Just Eat i dag er registreret og har sit hovedsæde. Han frygter dermed i højere grad, at kunderne blot ringer ned til deres lokale pizzeria frem for at benytte sig af mulighederne online.

Fokus på nye produkter

Han beskriver Danmark som et unikt marked, der sammen med det tyske er længst fremme, når det gælder om at bestille mad på nettet. Danskerne er som udgangspunkt hurtige til at tage e-handel til sig og udnytte de nye muligheder i en større del af tilværelsen.

Men Danmark er ikke det marked, hvor konkurrencen fra andre aktører er størst. Heller ikke nu hvor Just Eats tidligere direktør Morten Larsen har lanceret Hungry.dk og samtidig er lykkedes med at lokke tidligere Just Eat-stifter Jesper Buch med i projektet som aktiv investor.

»Vi vidste godt, at det var på vej. Det var branchens dårligst bevarede hemmelighed,« siger David Buttress og peger ligeledes på, at det er mange år siden, at Jesper Buch var en aktiv del af Just Eat, og det er i dag en helt anden forretning.

»Vi skal fokusere på at udvikle nye produkter og innovere vores forretning. De næste seks måneder vil du se meget mere fra os. Det er dem med de bedste produkter, der vinder,« forklarer han.Markedet kan udvides

Ifølge Henrik Theil, kommunikationschef for nethandlens brancheforening FDIH bør der stadig være plads til at udvide markedet i Danmark, når det gælder om at få folk til at bestille måltider over nettet.

»Hvis vi ser på, hvad der sker i England, så vil vi se, at et langt større udvalg af mad-relaterede services på nettet. Det er ikke udelukkende fastfood, men mange andre restauranter, der tager del i det,« siger han.

Han peger på, at vi allerede herhjemme ser tegn på et mere udvidet madtilbud. Blandt andet har Aarstiderne lanceret en såkaldt måltidskasse, hvor man kan bestille en kasse med opskrifter og de nødvendige ingredienser.

Roomservice.dk er ligeledes et eksempel på en madportal, der har trukket traditionelle restauranter på nettet. En anden og helt essentiel faktor for branchen er udviklingen inden for mobilteknologi, hvor alle portaler nu udvikler apps.

»Apps bliver en væsentlig bestillingsmulighed fremadrettet. Apps kan betyde, at man som forbruger får lyst til at købe mad oftere, da det er så tilgængeligt og dermed kan det udvide markedet yderligere,« forklarer Henrik Theil.

Dagens Gossip

Dagens TV