Jysk Fynske Medier skifter chefredaktør i spareøvelse

Skrevet af admin

28/04/2016

Mest læste i dag

Det syddanske mediehus Jysk Fynske Medier, der blandt andet står bag JydskeVestkysten og Fyens Stiftstidende, skal spare 90 til 100 millioner kroner. Det koster blandt andet den koordinerende chefredaktør, Per Westergård, jobbet.

Det skriver Mediawatch, der citerer en intern meddelelse fra ledelsen.

Spareplanen er ifølge meddelelsen nødvendig, fordi salget hidtil i 2016 har skuffet. Der mangler indtægter fra salg af dagblade, radio, bannersalg, events og ugeaviser.

- Vi forventede en positiv vending i marts og april. Denne er udeblevet, og derfor har direktørgruppen revurderet situationen, skriver ledelsen i meddelelsen ifølge MediaWatch.

Per Westergård var ud over koordinerende chefredaktør også ansvarshavende chefredaktør hos Fyens Stiftstidende, der bekræfter hans afgang.

De skriver samtidig, at Troels Mylenberg overtager posten som ansvarshavende chefredaktør for avisen søndag.

Opgaverne som koordinerende chefredaktør i Jysk Fynske Medier bliver delt mellem Troels Mylenberg, der bliver journalistisk chefredaktør i koncernen, og Peter Orry, der bliver administrerende chefredaktør.

De to chefer deler mediehusets aviser imellem sig. Troels Mylenberg bliver også ansvarshavende chefredaktør for Århus Stiftstidende og Randers Amtsavis.

Peter Orry, der i dag er øverste redaktør for JydskeVestkysten, får også ansvaret for Dagbladet Holstebro-Struer, Dagbladet Ringkjøbing-Skjern og Folkebladet Lemvig.

Spareplanen er et led i et forsøg på at sænke udgifterne med syv procent. I de bestræbelser indføres også et ansættelsesstop i mediehuset.

Ud over Per Westergård forlader også økonomidirektør Peter Ringtved ledelsen, der skrumper fra otte til ti.

Begge får dog andre roller i Jysk Fynske Medier. Per Westergård træder ind i mediehusets bestyrelse.

/ritzau/