Kæmpestore boreskibe åbner nyt marked for Mærsk

OKPO - SYDKOREA: 14,3 milliarder kroner. Så meget har A.P. Møller - Mærsks oliebore-division Maersk Drilling investeret i sine fire første boreskibe, der for alvor skal åbne et nyt marked for selskabet.

For samme portion penge kan man købe hele 14 containerskibe af typen Triple E, som for nylig tiltrak tusindvis af besøgende i Københavns Havn. Og ombord på det første boreskib lægger Maersk Drillings topchef Claus Hemmingsen da heller ikke skjul på, at han har store forventninger til de fire skibe med hul i midten og mulighed for at bore efter olie på 3,6 kilometer dybt vand.

»Det her er helt klart en cementering af, at vi er til stede på dybt vand. Og det er også et signal til markedet og vores konkurrenter om, at vi vil gerne have en størrelse, hvor vi kan være en faktor på dette område. Ser vi på markedet, ser vi samtidig den største vækst inden for dybt vand, så potentialet er stort,« siger Claus Hemmingsen.

Han står på broen af det første Mærsk-boreskib med udsigt til det enorme Samsung-værft i den sydkoreanske by Okpo. En arbejder i blå kedeldragt bevæbnet med gul malerrulle lægger sidste hånd på et gelænder allerforrest på skibet. Det skal være nu, for skibet skal officielt navngives torsdag, og både topchefen samt hans tekniske direktør Frederik Smidth og driftsdirektøren Martin Fruergaard er fløjet om på den anden side af kloden for at deltage ved ceremonien.

Midt på boreskibet rejser en metalkonstruktion sig 70 meter op i luften, og under den skal skibets personale om få måneder betjene olieboreudstyret på jagt efter sort guld i Den Mexicanske Golf. Olieselskabet ExxonMobil har lejet dette første boreskib i tre år, og skibet skal efter planen begynde at bore i starten af 2014.

ExxonMobil betaler Maersk Drilling omkring 600.000 dollar om dagen for leje af det første boreskib og mandskab, så høj effektivitet og få fejl er altafgørende, som den tekniske direktør Frederik Smidth forklarer under en rundvisning på skibet.

Ved siden af metaltårnet midt på skibet står et andet afgørende instrument, den såkaldte BOP. Det er en sikkerhedsventil, som skal tage overtryk og være med til at forhindre ulykker i stil med det gigantiske olieudslip i netop Den Mexicanske Golf fra platformen Deepwater Horizon i april 2010.

»Der var faktisk ikke noget usædvanligt ved Den Mexicanske Golf i det tilfælde. Det er den udfordring, vi har, uanset hvor vi borer. Derfor gælder det selvfølgelig om at sikre så høj sikkerhed som muligt, og det arbejder vi systematisk på både ved design af vores rigge og ikke mindst uddannelse af vores bemanding,« siger Claus Hemmingsen og uddyber:

»Jeg vil helst ikke gå ind i den konkrete ulykke, for der foregår nogle ting i retssale lige nu. Lad mig bare sige, at vi føler os meget klar til de udfordringer, vi møder i Den Mexicanske Golf og også i andre områder.«

Mærsks boreselskab Maersk Drilling har de seneste år specialiseret sig i olieboringer i ultrahårdt vejr og på store havdybder. Det er de sværeste operationer, men det er også her, der er flest penge at tjene. Selskabet er i gang med en omfattende vækststrategi. Målet er at tjene 1 milliard dollar (NOPAT) i 2018 og samtidig sikre sig en plads i verdenseliten inden for ekstreme boringer.

Berlingske er inviteret til Sydkorea af Maersk Drilling.

Dagens Gossip