Kanalbroer i hovedstaden er igen ramt af forsinkelser

Cyklister og fodgængere i hovedstaden må stadig spejde langt efter de kommende kanalbroer, der vil betyde, at københavnerne slipper for at køre og gå i store buer rundt om Københavns Havn, skriver DR København.

For tredje gang er broerne, som skal give den grønne trafik en genvej over vandet i blandt andet Trangraven og Proviantmagasingraven i Københavns Havn forsinket. Denne gang med lidt mere end et halvt år.

Oprindeligt skulle broerne åbnes i februar 2013, men nu kommer de først til at stå færdige ved årsskiftet 2014/2015.

Og det er kun, hvis alt går som planlagt. Det er nemlig heller ikke sikkert, at denne dato kan overholdes, lyder det ifølge DR København fra Københavns teknik- og miljøforvaltning.

Årsagen til forsinkelsen er, at firmaet VBS ikke kan levere stålkonstruktionerne til broerne på grund af konkurs, skriver DR København. Ved den seneste forsinkelse var årsagen, at entreprenørfirmaet bag byggeriet, Pihl og Søn, gik konkurs i august 2013.

Pihl og Søn stod også for byggeriet af Inderhavnsbroen ved Nyhavn.

Inderhavnsbroen blev forsinket med mere end et år på grund af Pihl og Søns konkurs, og den forventes også først færdig ved årsskiftet 2014/2015. Inderhavnsbroen er dog ikke berørt af VBS's konkurs ligesom de to kanalbroer.

Ekstraregningen for forsinkelserne på broerne er der endnu ikke sat beløb på, men det vil der komme klarhed omkring, når man har fundet en ny entreprenør og en ny stålproducent.

Københavns Kommune forventer at have fundet en ny entreprenør til Inderhavnsbroen som kan tage over efter Pihl og Søn, om en måned. Forventningen er, at mellem 3000 og 7000 cyklister dagligt vil køre på broerne over Københavns Havn, når de står færdige.

/ritzau/

Dagens Gossip