A-kasser ikke bedre end jobcentre

Men nogle måneder før regeringens store reform af beskæftigelsessystemet, viser en rapport fra Københavns Kommune, at a-kasserne ikke er bedre til at få deres ledige medlemmer i arbejde end jobcentrene, skriver business.dk.

Baggrunden for rapporten er, at omkring 16 a-kasser de senere år har hjulpet kommunen med at aktivere nogle af de arbejdsløse borgere, som var medlem af en a-kasse, helt gratis. Det har betydet, at ledige kun skulle henvende sig ét sted, frem for både at gå i jobcenteret og i a-kassen. Men selv om medlemmerne er tilfredse med de forløb, a-kasserne tilbyder dem, kommer de ikke hurtigere i arbejde af den grund.

Tværtimod slår rapporten fast, at a-kasserne mangler kontakt til det private erhvervsliv, og at flere af dem halter bagefter med at få afholdt samtalerne til tiden.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - altid gratis nyheder

Kun 15 procent af a-kasserne har kontakt til virksomhederne undervejs i forløbet med de ledige, og ingen af dem har faste samarbejdsaftaler med virksomhederne. Kontakten opstår ifølge rapporten kun med de virksomheder, som indgår i a-kassens daglige drift.

»Samarbejdet har været et plus for os, men nu bliver a-kasserne nødt til at vise, at de kan gøre det endnu bedre. Derfor sætter vi også nogle klare mål op i de nye kontrakter med dem,« siger beskæftigelsesborgmester Anna Mee Allerslev (R) og tilføjer, at begge parter til enhver tid kan opsige samarbejdet.

Fremover skal alle a-kasser som minimum afholde 90 procent af samtalerne til tiden. Desuden skal de reducere Københavns overledighed med ti procent, svarende til den andel af ledige, de har.

Ifølge formanden for LO Storkøbenhavn kan a-kasserne da også gøre det bedre. Når det ikke er sket, skyldes det blandt andet IT-problemer og de regler, a-kasserne er underlagt i forbindelse med ordningen.

»Vi har bestemt ikke noget imod, at man stiller krav, og vi kan godt forbedre virksomhedskontakten. Man har ikke haft de optimale forudsætninger,« siger Peter Kay Mortensen, formand for LO Hovedstaden, som fastholder, at de fagligt afgrænsede a-kasser har et bedre kendskab til de lediges fag.

»Når de i en virksomhed skal bruge ledige, ringer de til a-kassen, som kender faget. De ringer ikke til jobcenteret, for de har ikke samme kendskab til de ledige i virksomhedens branche,« siger han.

Det formilder dog ikke arbejdsgiverne, som er arg modstander af at lade a-kasserne og dermed fagforeningerne overtage aktiveringen af arbejdsløse. De hæfter sig især ved, at a-kasserne ikke har bedre kontakt til virksomhederne.

»Københavns Kommune vil jo ellers gerne sikre, at borgerne ikke er ledige i længere tid end i resten af landet. A-kasserne har ikke formået at løse den opgave, og vi mener, at andre burde have mulighed for at byde ind på opgaven,« siger chefkonsulent Jørgen Bang Petersen.

Oprindeligt skulle beskæftigelsessystemet have været diskuteret til trepartsforhandlingerne sidste år, men da de brød sammen, nedsatte beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) i februar et udvalg med tidligere skatteminister Carsten Koch i spidsen. De kommer sidst på efteråret med anbefalinger til, hvordan systemet kan blive mere effektivt. Udover København har en lang række andre kommuner lignende forsøg med de lokale a-kasser. Der findes dog ingen samlet evaluering af forsøgene på landsplan.

Dagens Gossip