Kattegatruten trækker stikket helt

Først gik det galt med hurtigfærgen »HSC Dolphin Jet« på grund af bøvl med miljøgodkendelsen, og færgen kunne på en større del af strækningen ikke sejle med den planlagte hastighed, fordi motorstøjen ellers ville forstyrre marsvin i Kalundborg Fjord.

Kunderne svigtede, og økonomien faldt sammen. Det hele endte med, at »HSC Dolphin Jet« sejlede sin sidste tur mellem Aarhus og Kalundborg tre uger efter, at færgen efter lange forviklinger endelig fik sin sejltilladelse. Det var i august 2012.

Siden har Kattegatruten fokuseret på kerneforretningsområdet med at fragte lastbiler, campingvogne og folk med god tid over Kattegat med den såkaldte kombifærge.

Torsdag meldte selskabet imidlertid ud, at Kattegatruten A/S sejler sin sidste tur mellem Aarhus og Kalundborg 11. oktober i år på grund af den generelle afmatning i samfundsøkonomien, nye brændstofregler og vognmandsfirmaers stigende brug af østeuropæiske chauffører.

»Det er umuligt at konkurrere med østeuropæiske priser. Danske vognmandsvirksomheder bruger i stadig større grad sydøsteuropæiske vognmandsfirmaer som underleverandører. Dette betyder meget lavere lønningsomkostninger, og derfor bliver kørsel over Storebæltsbroen mere attraktivt end Kalundborg-Aarhus ruten for disse firmaer«, siger operations manager hos Kattegatruten A/S, Birte Dettmers, til Århus Stifstidende.

Dertil kommer nye regler for mængden af svovl i brændstof på skibe, som træder i kraft i 2015, og som vil medføre dyrere brændstof eller ombygning af skibets maskineri.

Med Kattegatrutens exit får Mols-Linien igen monopol på at fragte passagerer og køretøjer mellem de to landsdele, og Kattegatruten A/S kritiserer regeringen for ikke at ville pille ved monopolet.

»Kattegatruten investerede sidste år 50 millioner danske kroner i en udvidelse af øst-vesttrafikken over Kattegat. Desværre havde den danske regering ingen interesse i at røre ved Mols-Liniens monopol. Vi fik ikke lov til at benytte den offentlige havn på Sjællands Odde, fordi det ikke var muligt at to forskellige selskaber kunne drive færgefart i denne havn. Denne beslutning blev truffet af sikkerhedsmæssige årsager. Den plads vi efterspurgte i Odden havn er nu blevet tildelt Mols-Linien med deres nye store hurtigfærge. Så protektionisme har ødelagt konkurrencemulighederne«, siger Birte Dettmers til Århus Stiftstidende.

Kattegatruten lukker med et brag af en prisfest, så alle gående passagerer kan rejse med gratis frem til lukningen 11. oktober.

Dagens Gossip