Kelsen-sælger: Campbell et sikkert kort

Efter at have siddet med et til salg-skilt i panden i halvandet år, blev den danske småkagevirksomhed Kelsen Group mandag solgt til den amerikanske suppekoncern Campbell.

Salgsprisen er forbeholdt en snæver kreds, og ifølge Erik Holm, der er adm. direktør i kapitalfonden Maj Invest Equity, har det været en kombinationen af flere faktorer, der førte til, at Campbell blev den endelige køber:

»Det, der interesserer os, er en blanding af pris, vilkår og transaktionssikkerhed. Og det har køberen kunnet opfylde,« siger han til Berlingske Business om salget af virksomheden, der har været i stald hos Maj Invest i syv år.

Kelsen Group omsatte sidste år for godt en milliard kroner og fik et årsresultat på 73,7 mio. kroner. Et resultat, der ikke altid har været så nydeligt i kagevirksomheden, der tilbage i 2005, 2006 og 2007 så ganske anderledes ud. I 2007 lå årets resultat nede i et minus på 31 mio. kroner og en overskudsgrad på minus 2,76 procent, og i samme år forlod Flemming Østergaard bestyrelsen efter at have siddet der i to år. Han sagde dengang, at »det har været en noget sværere opgave at få styr på økonomien i Kelsen Group, end han havde regnet med«.

Ifølge Erik Holm var der ikke nogle specifikke økonomiske bolde, der var blevet trillet i mål, førend Kelsen blev sat til salg. Derimod var tidspunktet det rette.

»Timingen var god nu ud fra den rejse, som selskabet har været på,« siger han og tilføjer:

»De senere år har selskabet oplevet en positiv udvikling på omsætning og indtjening - endda vist meget flot indtjening - og vi regner med, at den indtjeningsvækst kan komme den nye ejer til gode.«

Erik Holm peger på en stor markedsføringsindsats i Kina som et af de strategiske tiltag, der har gjort Kelsen klar til salg. Her satser selskabet især på at sælge småkagerne som gaveartikler i flotte pakker.

Det er uvist, hvad Maj Invest købte Kelsen Group for tilbage i 2006.

 

Dagens Gossip