Khader: Asylannoncer skader ikke Danmarks omdømme

Skrevet af admin

31/07/2015

Mest læste i dag

Der er ingen grund til at frygte, at danske virksomheder vil få sværere ved at hente udenlandsk arbejdskraft, hvis der bliver indrykket asylannoncer i internationale aviser.

Det mener Naser Khader, der er integrations- og udenrigsordfører hos De Konservative.

- Virksomhedernes advarsel mod annoncerne er jeg ikke enig i. Jeg rejser meget, og jeg hører aldrig folk sige, at Danmark er et mærkeligt land, fordi vi strammer reglerne. Der er en forståelse for, at hvert land har sin grænse, siger han til Ritzau.

Khaders udmelding kommer i kølvandet på, at en række danske virksomheder fredag i Jyllands-Posten advarer mod Venstre-regeringens proklamerede avisannoncer, der skal oplyse internationale menneskesmuglere om, at regeringen indfører asylstramninger.

Også under Muhammed-krisen advarede flere virksomheder om, at Danmark risikerede at skade sit omdømme, påpeger Khader.

- Men jeg har ikke oplevet, at Danmarks omdømme lider skade ved, at vi siger, at vi ikke kan følge med.

Heller ikke hos Dansk Folkeparti er man bekymret. Partiets erhvervsordfører, Hans Kristian Skibby, siger i en pressemeddelelse, at virksomhedernes kritik er helt forfejlet.

- En målrettet kampagne rettet imod potentielle asylansøgere fra Somalia, Eritrea og Sydsudan medfører jo ikke, at Danmark udvikler sig til et lukket land.

- Vi vi jo naturligvis fortsat være et af de ubetinget mest åbne lande i verden for efterspurgt udenlandsk arbejdskraft fra stribevis af udviklede lande, lyder det.

Selvom De Konservatives Naser Khader ikke frygter effekten af asylannoncerne understreger han dog samtidig, at han grundlæggende ikke er enig i Venstres forslag.

- Jeg har fra starten haft forbehold over for Venstres annoncer og over for videoen, som Dansk Folkeparti foreslår. Jeg synes, det bliver for konstrueret, siger han og fortsætter:

- Jeg synes, at det mest naturlige vil være at invitere de toneangivende satellitkanaler til regeringens sommergruppemøde til august og stille og roligt fortælle om sine stramninger. På den måde når man også bredere ud.

- Det kunne blandt andet dreje sig om de to store, mellemøstlige medier al-Jazeera og Al Arabiya, siger Khader.

/ritzau/