Kineser bider Samsung og Apple i hælene

Skrevet af admin

03/09/2015

Mest læste i dag

Den kinesiske smartphone-producent Huawei går nu direkte efter de kunder, som amerikanske Apple og sydkoreanske Samsung ellers har siddet tungt på.

Onsdag præsenterede Huawei således sin nyeste telefon Mate S. Det skete forud for Europas største messe for forbrugerelektronik, IFA, der åbner i Berlin fredag.

Den nye kinesiske smartphone placerer sig tæt op af de mere kendte konkurrenter, både hvad angår design og teknologi. For eksempel har Huawei nu også integreret fingeraftryksteknologi, der udover at erstatte pinkoder også kan bruges til at anvende en del af telefonens funktioner.

- Touch-teknologi er blevet en integreret del af vores hverdag og bruges overalt. Derfor er det kun naturligt at videreudvikle og forfine teknologien, siger Thor Gøtz, der er direktør for Huaweis danske consumerafdeling.

Ud over fingeraftryksteknologien har Huawei også kigget grundigt på konkurrenterne, når det gælder design. Telefonen er flad, lavet i metal og har runde hjørner. Præcis som man også kender det fra både Samsung og Apple.

- Huaweis nye smartphones viser, at selskabet er tæt på at nå de mål, som de satte for år tilbage, siger markedsanalytiker Ian Fogg fra konsulentfirmaet IHS til Reuters.

Huawei er nu, ifølge de nyeste tal fra analysefirmaet Gartners, verdens tredjestørste producent af smartphones, kun overgået af Apple og Samsung.

Og når det gælder telefonernes specifikationer haler det kinesiske firma også ind på konkurrenterne. For eksempel har det indbyggede kamera i Mate S 13 megapixel, mens Samsung-flagskibet Galaxy S6 Edge har et kamera på 15 megapixel.

- Huawei kandiderer til at blive det næste Samsung ved at have succes både med de dyreste telefoner og med at sælge store mængder af dem, siger Ian Fogg, der forventer, at Huawei ender med at sælge 109 millioner smartphones i år.

Samsung solgte sidste år små 400 millioner smartphones på verdensplan. Det svarer til en markedsandel på 21,9 procent. Herefter kommer Apple, der har en markedsandel på 14,6 procent, mens Huawei ifølge Gartner ligger på 7,8 procent.

Det kinesiske selskabs nye smartphone Mate S kommer i Danmark til at koste godt 5200 kroner. Dermed placerer den sig prismæssigt på niveau med Samsungs Galaxy S6 Edge og godt 500 kroner under en iPhone 6.

/ritzau/