Kinesere kølhaler Mærsks rekordskib

Ifølge Maritimedanmark.dk vil det nye skib have plads til omtrent 18.400 containere. Det er 400 containerenheder mere end Maersk Lines kommende flagskib, der søsættes senere på året. Det første skib får navnet »Mærsk Mc-Kinney Møller« efter den gamle skibsreder.

China Shipping Container Lines forventer at få sit første skib i den nye kæmpeklasse leveret i januar 2015, og rederiet har indtil videre bestilt en serie på i alt fem skibe.

Udover snart at kunne bryste sig at være indehaver af de største containerskibe i verden, så kan kineserne også glæde sig over at have fået skibene til en noget billigere pris, end den Mærsk skulle betale for sine kommende skibe. Ifølge branchemediet Shippingwatch har det danske rederi betalt 190 mio. dollar pr. styk i en samlet ordre på 20 skibe, mens CSCL kun har skullet betale 135 mio. dollar for hver af sine nye skibe.

Omvendt siger en analytiker til Shippingwatch, at de danske skibe kommer med mere energibesparende teknologi ombord, og derfor koster mere at bygge.

Mærsks Triple-E skibe bliver lidt bredere end de kinesiske konkurrenter, men det imponerer næppe mange andre end skibs-aficionados. Den højere pris og generelle overkapacitet af containerskibe gør, at man må spørge, om Mærsks mange nye og dyre skibe ikke snarere bliver kendt for at fylde mere i regnskaberne end på oceanerne.

Dagens Gossip