Kinesere vil tage Apple og Samsungs plads ved dit øre

Skrevet af admin

05/01/2016

Dagens topnyheder

Apple og Samsung har i årevis domineret markedet for smartphones. Det semi-statsejede kinesiske teleselskab Huawei er dog på kraftig fremmarch og forventer, at de vil slå alle andre af banen inden for tre til fem år. Det skriver Wall Street Journal.

Ifølge et brev til selskabets ansatte voksede Huaweis salg af forbrugerrettede produkter, hovedsageligt mobiltelefoner, med 70 procent i 2015 og nåede 20 milliarder dollar - små 140 milliarder kroner.

- Over de næste tre til fem år vil hovedparten af producenterne af mobiltelefoner gå under på grund af den benhårde konkurrence. Huawei vil være en af de to til tre producenter, der overlever, skriver chefen for Huaweis mobiltelefondivision Richard Yu i brevet og fortsætter:

- Jeg tror på, at vi vil blive nummer ét i branchen.

Brevet, som Wall Street Journal har set, beskriver yderligere, at mens Huawei er gået hurtigst frem i Kina er salget også steget markant i Europa, Sydamerika og Mellemøsten.

Hos teleselskabet Telia har man også oplevet, at flere og flere i Danmark køber Huawei-telefoner.

- Der er ingen tvivl om, at årets salg af Huawei-produkter er gået fantastisk hos os. Faktisk overgik salget langt vores forventninger, skriver pressechef for Telia i Danmark David Engstrøm i en kommentar.

- Huawei er blevet etableret hos danskerne som brand, og vi oplever, at kunderne ikke er så brandkritiske længere. Det giver plads til andre spillere, og Huaweis kvalitetsprodukter til lavere priser gør, at mange vælger at gå den vej, skriver han.

Også teleselskabet Telenor har oplevet et godt salg af Huawei-telefoner i 2015 og venter yderligere vækst i 2016.

Ifølge analysebureauet IDC solgte Huawei i tredje kvartal 26,5 millioner mobiltelefoner på verdensplan, en stigning på 61 procent i forhold til tredje kvartal 2014.

Det sendte markedsandelen op på 7,5 procent, 2,5 procentpoint mere end på samme tidspunkt året før.

Samsung og Apple sidder på henholdsvis 23,8 og 13,5 procent af markedet ifølge IDC.

Ifølge Danmarks Statistik er der minimum en smartphone i tre ud af fire danske husstande. I 2011 var det kun en ud af tre.

/ritzau/