KL om Pisa-resultat: Eleverne skal være endnu bedre

Danske skoleelever er hverken blandt de bedste eller dårligste til matematik og læsning, fremgår det af den Pisa-undersøgelse, der tirsdag blev offentliggjort.

Men eleverne kan sagtens blive dygtigere, og det skal den nye folkeskolereform fra næste år hjælpe med, mener landets kommuner.

- Vi er meget mere ambitiøse. Når man har den ambition, at alle elever skal være dygtigere og trives bedre, så er man nødt til at ændre nogle ting, siger formanden for KL's børne- og kulturudvalg, Jane Findahl (SF).

I alt 65 OECD-lande er med i undersøgelsen, hvor Danmark er landet på en 22. plads.

De danske skoleelever går lidt tilbage i matematik, mens de går en anelse frem i læsning og naturfag.

For at hæve niveauet mener Jane Findahl, at lærerne skal fokusere mere på, hvordan den enkelte elev udvikler sig, frem for på sin egen undervisning.

Står det til hende, skal læreren i fremtiden sætte sig ned med den enkelte elev for at se på, hvordan skoleeleven kan blive bedre til at regne eller læse.

På den måde ved læreren, om eleven skal øve sig på eksempelvis procentregning eller læsefærdigheder til næste gang, at de mødes.

- Vi ved fra forskning, hvis der følges op på det, så betyder det rigtig meget for, om barnet bliver bedre, siger udvalgsformanden.

Den nye folkeskolereform lægger da også op til, at eleverne skal have mere understøttende undervisning.

Og Jane Findahl forventer, at læreren vil kunne sætte mål for den enkelte elev.

Hun mener også, at det vil gavne børnene at blive blandet i klasserne.

- Jo mere blandede børnene er, jo dygtigere bliver børnene på fire parametre: Intellektuelt, socialt, innovativt og kreativt, siger hun.

Den kommende folkeskolereform træder i kraft fra august næste år.

Reformen fokuserer blandt andet på længere skoledage, ekstraundervisning og bevægelse.

/ritzau/

Dagens Gossip