Klage sætter stopper for underskrift af Femern-kontrakt

En klage over udbudsprocessen i forbindelse med byggeriet af Femern-tunnelen har sat en stopper for de underskrifter på kontrakter for omkring 30 milliarder kroner, der skulle finde sted fredag.

Den landfaste forbindelse mellem Lolland og Nordtyskland ville ellers tage det næste afgørende skridt på Axelborg i det centrale København fredag, hvor det var planlagt, at en stribe entreprenører skulle underskrive kontrakterne under et arrangement.

Men klagen har fået Femern A/S til at aflyse arrangementet i sidste time.

- Af forsigtighedsgrunde må vi med dyb beklagelse aflyse underskriftsarrangementet, oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.

Klagen handler om selve udbudsprocessen og er indgivet ved Klagenævnet for Udbud.

Femern A/S oplyser, at de nu har iværksat en gennemgang af klagen, og at de er i dialog med de vindende entreprenører omkring mulighederne for at håndtere situationen mest hensigtsmæssigt.

- Vi ser frem til det forsatte samarbejde og den videre proces, lyder det i meddelelsen.

De danske selskaber, der vandt udbudsrunden, tæller blandt andet Cowi, Aarsleff og MT Højgaard.

Kontrakterne omhandler udgravning af Femern Bælt, selve tunnelforbindelserne og en 110 kilometer lang jernbane mellem Ringsted og Rødbyhavn. Selve tunnelen bliver 18 kilometer lang.

Det enorme projekt, der skal forbinde Rødbyhavn med den tyske ø Fehmarn, bliver blandt andet set som en kærkommen saltvandsindsprøjtning til det trængte Lolland i form af nye jobs.

Femern-tunnelen kommer til at tage otte år at bygge, og byggeriet vil blive skudt i gang i 2018.

På tysk side er myndighederne dog stadig i fuld med gang med at tygge sig igennem de ikke færre end 3000 indsigelser fra borgere og organisationer, der er bekymrede for konsekvenserne af det store tunnelanlæg.

Det samlede budget for Femern-forbindelsen er knap 53 milliarder kroner.

/ritzau/

Dagens Gossip