Knas med antennen på hver anden mobiltelefon

»Der er telefoner, som på det nærmeste er ubrugelige, hvis man bor steder, hvor mobildækningen ikke er så god. Og det bør kunderne da vide, når de køber ny telefon,« siger Martin Salamon, der er chefkonsulent og teleekspert i Forbrugerrådet.

Forbrugerne må dog gå forgæves efter præcise oplysninger om antennekvaliteten, når de køber mobiltelefon, selv om telebranchen støtter Forbrugerrådet.

»Alle undersøgelser viser, at der er stor forskel på kundeoplevelsen afhængig af den valgte telefon, Som forbruger er det rimeligt, at man har mulighed for at finde en telefon med en god antenne,« siger Jacob Willer, der er direktør i Teleindustrien.

Erhvers- og vækstministeren har tidligere lovet forbrugerne mulighed for at kunne sammenligne antennekvaliteten, men Annette Vilhelmsen (SF), afviser at gå dansk enegang for at hjælpe mobilkøberne.

»En mærkningsordning giver kun mening, hvis den indføres på europæisk plan. En dansk mærkningsordning vil tværtimod stille forbrugerne dårligere med et smallere udbud af mobiltelefoner,« siger Annette Vilhelmsen (SF)

I EU har Kommissionen afvist ideen om en fælles mærkningsordning.

Dagens Gossip