Knivdebatten: Pas på myter

Den seneste tids massive fokus på knive i nattelivet kan have en boomerang-effekt. Sådan lyder budskabet fra Det Kriminalpræventive Råd (DKR). I morgen lancerer de en kampagne, der skal bringe flere fakta ind i debatten.

- Myter om, hvor mange knive og hvor meget vold, der er i nattelivet, kan få en lille gruppe unge til at tage kniv med til fest, ”fordi det har alle de andre.” Det er derfor uheldigt, hvis der bliver lagt vægt på stigningen i antallet af overtrædelser af knivloven. Stigningen kan være et udtryk for, at politiet har fokuseret mere på det eller er blevet bedre til at spotte unge med kniv, siger Rådets formand Eva Smith og fortsætter:

- Enhver knivepisode er en for meget. Men jeg vil opfordre alle til at se på problematikken med faktuelle briller på. Ellers er vi med til at bygge myter hos vores unge mennesker – og det kan have uoverskuelige konsekvenser, siger Eva Smith.

Virkeligheden ser anderledes ud
Den nye kampagne, som lanceres i morgen, retter sig særligt mod den store gruppe unge, der går i byen med det formål at more sig. Kampagnens budskab bygger på tal fra en ny undersøgelse fra DKR.

- Det vil være en overraskelse for mange, at knive i nattelivet er så sjældne, som de er. Vi håber, at kampagnens faktaoplysninger om knive i sidste ende kan være med til at påvirke, hvor mange der kan finde på at tage en kniv med, siger Eva Smith, og fortsætter:

- I forhold til den lille gruppe unge, som bevæger sig i miljøer, hvor kniv og vold kan være mere almindeligt, lægger vi vægt på andre indsatser. Her skal der sættes mere effektivt ind for, at de trives i skolen, familien og fritiden, siger Eva Smith. 

Om undersøgelsen
• Under 1 procent har haft en kniv med inden for den seneste måned
• 59 procent tror, at der er "en del eller meget" vold i nattelivet generelt.
• 31 procent tror, at "en del eller mange" bærer kniv i nattelivet.
• En halv procent af de unge har overværet knivvold i nattelivet den seneste måned

Undersøgelsen er udført af Epinion for Det Kriminalpræventive Råd blandt 1005 repræsentativt udvalgte respondenter mellem 15 – 26 år i oktober 2012

Om kampagnen
Kampagnen er målrettet unge mellem 15 - 26 år. De unge vil støde på kampagnens elementer (midlertidige tatoveringer, mobilkonkurrence, plakater, t-shirts m.m.) i nattelivet.

Derudover samarbejder DKR med politiet, Natteravnene og ungdomsklubber, som møder de unge og kan tage en dialog med dem, om budskabet.

Dagens Gossip