København kalder på kineserne

»Med aftalen om turismesamarbejde med Beijing åbner vi for, at endnu flere kinesiske turister lægger vejen forbi København. Vi er i forvejen den by i Skandinavien, der modtager flest kinesiske turister. Det er en position, vi skal udnytte og udbygge, for de pengestærke kinesiske turister skaber omsætning og dermed også arbejdspladser til københavnerne,« siger overborgmester Frank Jensen.

Hidtil har København primært indgået multilaterale aftaler med et væld af andre byer uden den store effekt, men denne bilaterale aftale med kineserne er mere effektfuld, lyder det fra Frank Jensen. Aftalen er samtidig en videreudvikling af den søsterbyaftale, som København og Beijing indgik i juni 2012, da den daværende præsident Hu Jintao lagde vejen forbi Danmark under stor mediebevågenhed.

»Beijing har udvalgt København som byens skandinaviske søsterby, og vi sagde ja tak under den forudsætning, at det kunne føre til nogle konkrete aftaler, som flytter noget,« siger Frank Jensen.

Turismeaftalen skal føre til flere kinesiske investeringer i turismesektoren i hovedstadsområdet, og byerne forpligter sig til at gøre en aktiv indsats for at bringe investorer og projektmagere sammen på tværs af de to byer. De to byer skal også samarbejde om markedsføring af specifikke rejseprodukter, hedder det i aftaleteksten, som Berlingske Business har fået indblik i. Tilmed forpligter parterne sig til at udveksle oplysninger med hinanden om turismestatistik, visa-regler, lovgivning på turismeområdet generelt og udbygning af flytrafik mellem de to destinationer.

Middelklassen er vokset heftigt i Kina de seneste årtier og udgør nu i omegnen af 400 millioner. Kineserne er pludselig kommet til penge, og det har skabt en voldsom turismestrøm mod Europa, hvilket København har nydt godt af. I 2012 var der 104.000 kinesiske turister i København, hvilket var en stigning på 38 procent i forhold til året før. I første kvartal af 2013 har 20.000 kinesere lagt vejen forbi København, hvilket er en stigning på 59 procent i forhold til samme periode sidste år.

Allerede i dag er kinesiske turister en sand guldåre for flere af hovedstadens butikker, fordi kineserne bruger langt flere penge end andre nationaliteter, når de kommer til Danmark. De kinesiske turister stod for 51 procent af alt tax free-salg i danske butikker i 2012 på trods af, at de fortsat udgør en mindre andel af de internationale turister. Det er blevet beregnet, at de kinesiske turister brugte 183 millioner kroner i København sidste år. Særligt Københavns dyreste butikker, der sælger ure, smykker, pelse og tasker, har oplevet et boom af kinesiske turister, og flere af dem får op mod halvdelen af deres totale omsætning fra kinesiske kunder.

Dagens Gossip