Københavns hoteller savner modegæster

- Spis lige brød til. Det hænger slet ikke sammen, at der skulle være 35.000 forskellige mennesker, som hver tager to til tre hotelovernatninger i København under modeugen. Der er kun 15.000 til 16.000 hotelværelser i København, og der er jo også andre gæster på hotellerne end modegæster, siger Arne Bang Mikkelsen, topchef for Hotel Bella Sky og Bella Center.

Han har dermed ikke tillid til de oplysninger, som Wonderful Copenhagen og borgmester Anna Mee Allerslev har givet til offentligheden. De fortæller, at modeugen skulle være cirka 200 til 250 mio. kroner værd i indtægter for København, hver gang den afholdes. Borgmesteren har helt præcist sagt, at modeugen er over 500 mio. kroner værd årligt.

Men Arne Bang Mikkelsen vurderer derimod, at modeugen i stedet bidrager med leje af cirka 10.000 værelser hver dag under modeugen og således bliver til udleje af cirka 50.000 værelser alt i alt for hele ugen. Det skøn er på linje med direktør for Crown Plaza Allan Agerholms skøn i avisen, og som blot vil resultere i indtægter på 150 til 180 mio. kroner ifølge Agerholms skøn.

Wonderful Copenhagens estimater og de hidtil oplyste besøgstal fra Danish Fashion Institute har også fået revisor Henrik Wille til at undre sig.

 - Med lidt hovedregning kan man se, at tallene fra Wonderful Copenhagen og Danish Fashion Institute ikke kan passe - alene af den grund, at der kun er cirka 17.000 hotelværelser i København, og at langt fra alle er optaget af folk fra modeugen. Så det er stort set ikke muligt at der skulle være 35.000 tilrejsende, som jeg kan forstå, at Wonderful Copenhagen hævder, siger Henrik Wille, der som revisor har haft indblik i både modevirksomheders og københavnske hotellers regnskaber.

Han mener, at Horesta har gjort rigtigt i offentligt at modsige estimaterne fra Wonderful Copenhagen.

- Jeg kan sige, at Horestas skud på 10.000 til 12.000 overnatninger ekstra per dag i tre til fire dage passer meget godt for messen i august, mens tallet for messen i februar er noget lavere, lyder det fra Henrik Wille.

For at være på den sikre side skønner Horesta, at gæsterne har spenderbukserne på og bruger 150 til 180 mio. kroner under modeugen. Henrik Wille er dog mere pessimistisk og når frem til, at gæsterne derimod lægger omtrent 100 mio. kroner i august og 80 mio. kroner i februar.

Wonderful Copenhagen har lovet Berlingske Business at vende tilbage med en kommentar inden for kort tid.

 

 

 

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV