Københavns lufthavn dropper ny terminal

Finanskrisen og dens makroøkonomiske konsekvenser har ændret ved passagerfremskrivningerne, og det har fået lufthavnen til at satse på en ny strategi, hvor man udbygger de nuværende terminaler gradvist, så lufthavnen kan håndtere den ventede passagerstigning. Dermed er der ikke udsigt til en ny terminal - men i stedet en stribe mindre udbygninger.

»Vi var ved at komme til det punkt, at vi kunne se, hvornår vi kunne få brug for en udbygning af kapaciteten. Nu er der blevet lavet et detaljeret og grundigt stykke arbejde med anbefalinger af, hvordan vi kan udvide lufthavnen,« siger lufthavnsdirektøren ifølge Check-in og tilføjer:

»Vi bygger sandsynligvis ikke Terminal 4 som en stor klods, men udbygger løbende til et såkaldt »long term ekspansion projekt«. Hvis man bygger løbende, kan man bedre justere til det løbende behov, hvor man kan tilpasse infrastrukturen.«

Thomas Woldbye understreger, at der ikke vil blive tale om den slags knopskydning, man kender fra en lang række andre internationale lufthavne, der har vokset sig store med tiden - ofte med den konsekvens, at lufthavnene bliver noget uoverskuelige og labyrint-agtige at finde rundt i for passagererne. Det kan godt være, lufthavnen kommer til at vokse i en række mindre udbygninger, men der vil altså være en masterplan bagved, fortæller lufthavnschefen.

Trods den økonomiske afmatning, der især holder de europæiske lande i skak, så venter luftfartsorganisationer som IATA, at luftfarten kommer til at stige voldsomt de næste årtier. Det skyldes ikke mindst den voksende middelklasse, der ses i en stribe lande som Kina og Indien.

Derudover har lavprisselskabernes fremkomst også været med til at få flere kunder gennem lufthavnenes sikkerhedstjek. Heller ikke her er der tegn på, at den udvikling vil stoppe lige nu og her.

 

Dagens Gossip