Københavns Lufthavn satser med kinesisk hjemmeside og app

Menukort, skilte og informationer om afgange på kinesisk.

Københavns Lufthavn forsøger at lokke endnu flere kinesere til ved at tage ekstra hensyn til kinesisk kultur og sprog.

Derfor lancerer lufthavnen nu en kinesisk applikation til smartphones og en hjemmeside, hvor de danske ord erstattes af kinesiske gloser.

Applikationen kan oversætte skilte, vise vej og give informationer på kinesisk om alt fra menukort og taxfree-handel til afgange og gates.

Det er den helt rigtige vej at gå, hvis Danmark skal tiltrække flere rejsende fra Kina, mener Peter Rømer Hansen, der er udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen.

- Nutidens kinesiske turister er digitale og online. Før rejsen søger de meget aktivt efter information og inspiration på kinesisk. Og når kineserne så rejser til København og Skandinavien, efterlyser de mere information og service på kinesisk, siger han.

Der rejser knap 60.000 kinesere gennem Københavns Lufthavn hvert år. Det tal skal sammenlignes med det samlede antal passagerer, der ligger på den gode side af 20 millioner årligt.

- Man kan sige, at det måske er lidt vel meget, vi gør for en indtil videre mindre gruppe rejsende, siger Carsten Nørland, salgs- og markedsdirektør i lufthavnen.

- Men vi ser det også som en investering i fremtiden og har en tro på, at en ganske stor del af lufthavnens fortsatte vækst vil komme fra Kina og Asien.

Det seneste år har lufthavnen rekrutteret 17 kinesiske guider, der alle bor i Danmark. Også ansatte i lufthavnens shoppingcenter er blevet oplært i, hvordan man behandler kinesiske gæster.

Antallet af kinesiske overnatninger i Danmark er steget fra 54.000 i 2009 til 114.000 sidste år. Størstedelen overnatter i København.

Se billederne nedenunder...

/ritzau/

Dagens Gossip