Kørestolsbruger: Skoler skal punktere handicap-fordomme

Skrevet af admin

02/07/2014

Dagens topnyheder

Børn skal kunne række hånden op og spørge handicappede om alt mellem himmel og jord i for eksempel klassens time. For så bliver det at se anderledes ud både mindre mærkeligt og mere håndgribeligt for danskerne.

Det mener Lone Bak-Pedersen, der er medlem af Den Konservative Socialpolitiske Tænketank og selv er kørestolsbruger.

- Det er meget vigtigt, at især børn får ind fra start at være åbne over for handicappede, og det skal ske i skolerne. Allerhelst skal eleverne have det fra handicappedes egen mund, siger hun og tilføjer:

- I klassens time eller i emneuger må skoler og lærere kalde på folk, der kan komme med den her viden, for fordommene skal aflives fra start. Vi skal så stille os op og sige: "Spørg os", for vi kender svarene. Det er vigtigt, at det ikke bliver tys-tys eller mærkeligt.

Opfordringen kommer, efter at en ny undersøgelse fra Det Centrale Handicapråd viser, at mange danskere helt undgår kontakten med handicappede. Det skriver Jyllands-Posten onsdag.

Hver tredje dansker vælger for eksempel et bord "lidt væk", hvis der sidder en gruppe mennesker med åbenlyse handicap på en café, og 47 procent af danskerne vil kun føle sig godt tilpas i toget, hvis de ikke sidder ved siden af eller over for en person med handicap, viser tal fra SFI.

Lone Bak-Pedersen er spastiker, men kalder sig kørestolsbruger på grund af folks fordomme. Hun har mange gange oplevet, at folk ikke sætter sig ved siden af hende, og hun er overbevist om, at det handler om uvidenhed.

- Når jeg møder et barn, som siger "mor se, hvad er det for en bil?", og jeg ikke har travlt, så får Lille Peter lov til at stille de nysgerrige spørgsmål og må også gerne få en tur i kørestolen.

- Lille Peter bliver fremtidens arbejdstager eller arbejdsgiver, og det er vigtigt, at han ikke har en forkvaklet indstilling til dem, der ser anderledes ud, siger hun.

Ifølge Lone Bak-Pedersen handler det om "oplysning, oplysning og atter oplysning."

- Der er en generthed, som skal overvindes, men får man brudt genertheden, får børn et billede af, at det er okay at spørge. Så er det nemmere at spørge næste gang, og så er vi i gang med at bryde den onde cirkel, siger hun.

/ritzau/