Kohberg konkurreres i minus af detailhandlen

For første gang nogensinde er den danske familieejede brødproducent Kohberg kommet ud af 2012 med et underskud på næsten 5 mio. kr. - også selvom virksomheden har mindsket omkostningerne. Det skyldes det svære prispres fra detailhandlen, og danskernes faldende lyst til brød.

»Jeg ved ikke, om man skal bruge ordet grådige, for de er også presset. Men vi har oplevet de seneste par år, at konkurrencen er så hård, at der bliver spillet endnu mere med musklerne, og så ender det oftest med et ensidigt fokus på prisen,« siger bestyrelsesformand i Kohberg Mads Middelboe til Børsen og forklarer, at han foretrækker mere fokus på kvalitet og innovation frem for lavere priser.

Detailhandlen har de seneste år fokuseret mere på de såkaldte private labels - butikkers egne produkter, der oftest er billigere end brødproducenterne kan tilbyde. Den tyske brancheorganisation BVLH mener, at supermarkederne kan tjene 10-30 procent mere, hvis de vælger, at sælge private labelprodukter. Og det er endnu et problem, der presser brødproducenterne. Ikke nok med, at det presser dem økonomisk, så står de ifølge Klaus Grünert, professor og leder af Mapp Centret ved Aarhus Universitet, der analyserer forbrugertendenser i fødevaresektoren, placeret i et stort dilemma.

»På den ene side prøver de at beskytte deres eget mærkes værdi og plads på supermarkedshylderne. På den anden side siger de ja til at levere til private labels, som presser deres eget mærke ud af hylderne,« siger han til Børsen.

Kohberg har, i forsøget på at redde sig ud af krisen, indgået en aftale med Netto. Aftalen handler om det nye koncept Brødhuset, hvor der hver morgen kl. 8 er nybagt brød i omkring 400 Netto-butikker rundt omkring i landet. Det positive ved aftalen er, at Kohberg spiller en meget større rolle i det nye koncept i forhold til andre Private Labels-aftaler, hvor de ikke har haft noget at skulle have sagt.

Kohberg er ikke den eneste brødproducent, der har svært ved at klare presset. Også svenske Lantmännen, der ejer de danske virksomheder Schulstad og Unibake Denmark, kan mærke det på omsætningen.

Dagens Gossip

Dagens TV