Koldt forårsvejr går ud over salget i H&M

Skrevet af admin

22/06/2016

Mest læste i dag

Koldt forårsvejr trækker ned i regnskabet hos den svenske modekoncern Hennes & Mauritz. Salget voksede ikke helt efter planen, lyder det i regnskabet for første halvår 2016, hvor også ugunstig dollarkurs trækker ned på bundlinjen.

Hennes & Mauritz fik et resultat før skat i andet kvartal på lige over syv milliarder svenske kroner mod 8,4 milliarder svenske kroner i samme kvartal i 2015.

- Salgsfremgangen i marts og april var markant under vores plan. Salget i disse to måneder var negativt påvirket af koldt forårsvejr på mange af vores markeder, siger Karl-Johan Persson, topchef i Hennes & Mauritz, i meddelelsen.

- Overskuddet i andet kvartal er påvirket af en fortsat negativ effekt fra den amerikanske dollarkurs, men også fra øgede prisnedsættelser og udgifter til vores langsigtede investeringer, siger han.

Samlet solgte den svenske modegigant for 5,4 milliarder svenske kroner mod 5,3 milliarder svenske kroner i andet kvartal 2015. Det svarer til en vækst på to procent, hvilket altså ikke er godt nok ifølge topchefen.

- Det har været et udfordrende halvår for modedetailhandlen på mange markeder, men vi føler os meget sikre på fremtiden og fortsætter med at udvikle vores tilbud inden for alle vore varemærker, siger Karl-Johan Persson.

I første halvår 2016 omsatte H&M for knap 105 milliarder svenske kroner. Det gav et resultat før skat på 10,3 milliarder svenske kroner. På bundlinjen blev det til et resultat på 7,9 milliarder svenske kroner.

H&M blev startet i 1947 af Erling Persson. Selskabet har 4077 butikker verden over og omsatte i 2015 for 180,9 milliarder svenske kroner.

/ritzau/