Komikere tager fusen på danske medier - igen

En ny natklub på fregatten Victoria i Københavns Havn, der kun vil lukke smukke mennesker ind og ejes af en vis 'Morten Olsen'.

Sådan lød beskrivelsen af et nyt diskotek i en pressemeddelelse, der blev sendt ud af et kommunikationsbureau med navnet 'Fakta' i weekenden.

Nyheden om den opsigtsvækkende natklub var dog det pure opspind. Historien er opdigtet af komiker Casper Christensens medieselskab Douglas Entertainment, og navnet 'Fakta' står i virkeligheden for 'Falsk Afsporet Kommunikation til Alle'. Det skriver Politiken.dk, der sammen med blandt andet BT og TV2 Lorry hoppede på den fiktive historie.

- Det handlede egentlig bare om at skrive en super-absurd pressemeddelelse og se, hvor mange der ville bide på den uden overhovedet at tjekke deres kilder, tjekke om der var en fregat, der hed Victoria, eller om der var en fyr, der hed Morten Olsen indenfor natklubmiljøet, siger Kristoffer Eriksen fra Douglas Entertainment til Politiken.dk.

Det er før lykkedes Douglas Entertainment at fuppe medierne med en opdigtet historie - senest til modeugen i København i februar 2012, hvor Ibyen.dk hoppede på nyheden om, at en fiktiv anerkendt designer ville afvikle sit første modeshow i København, og at den amerikanske skuespillerinde Mary-Kate Olsen ville deltage i den falske happening.

- Det er et satireprojekt. Vi har før skrevet pressemeddelelser, der er gået ukritisk gennem medierne, f.eks. på politiken.dk, senest under modeugen sidste år. Så var det meget sjovt at tjekke, om folk er blevet klogere. Ringer man overhovedet på en pressemeddelelse, eller copypaster man stadig væk?, siger Kristoffer Eriksen til Politiken.dk og tilføjer, at løgnehistorien er blevet delt over 6.000 gange via de sociale medier.

Kilde: Politiken.dk

 

Dagens Gossip