Kommunalvalg 2013: Valgplakater er overraskende vigtige for kommunalvalg

Denne weekend har du formentlig set kommunalpolitikere eller deres medhjælpere kravle rundt på lygtepælene overalt i landet. De sætter nemlig som altid valgplakater op i massevis.

Men i en tid med både radio, tv, Facebook og Twitter kan det undre, hvorfor politikerne gider bruge tid og penge på et så gammeldags papskilt.

En ny analyse af kommunalvalget i 2009 viser dog, at opsætningen af valgplakater faktisk er indsatsen værd. Det skriver Videnskab.dk.

»Valgplakater er det kampagneredskab, der har størst effekt ved en kommunal valgkamp. Sætter en kandidat valgplakater, så kan de flytte mellem seks og syv procent af stemmerne fra et andet parti til deres eget,« siger professor i statskundskab på Københavns Universitet Jens Hoff og fortsætter:

»Hvis en kandidat sætter flere op end de andre fra det samme parti, så kan han eller hun internt flytte mellem 12 og 13 procent af stemmerne.«

Forskeren har i analysen undersøgt både kandidaternes budgetter, deres brug af kampagneredskaber, kampagneredskabernes effekt og effekten af de såkaldte strukturelle faktorer for vælgeradfærd.

Læs også hos Videnskab.dk: Vælgerne er mere påvirket af partierne end af argumenter

Analysen udarbejdede Jens Hoff sammen med hans kollega på Københavns Universitet Kasper Møller. De to forskere studsede over, hvor vigtig valgplakaten viste sig at være som kampagneredskab i kommunalvalg, da de for kort tid siden lavede den samme type analyse af folketingsvalget i 2011.

»Her er det kun fjernsyn, der virker. På kommunalt valg er det meget mere nuanceret. På den måde er den kommunale valgkamp meget mere interessant, fordi kandidaterne trækker på flere strenge,« siger Jens Hoff.

»Ved et folketingsvalg kender vi spidskandidaterne. I kommunerne kender folk som regel deres borgmester, men ud over det begynder det at knibe med genkendelsen. Derfor er det vigtigt for kandidaterne ved et kommunalvalg at få et ansigt i vælgernes bevidsthed.«

Læs også hos Videnskab.dk: Kan det overhovedet betale sig at føre valgkamp?

Dagens Gossip

Dagens TV