Kommune afviser interessekonflikt i metroklagesag

Klagerne blev således ikke videresendt til Natur- og Miljøklagenævnet, men blot behandlet – og afvist af kommunen selv.

Berlingske har forelagt én af Danmarks førende eksperter i kommunalforvaltning professor ved Københavns Universitet Carsten Henrichsen dokumenterne i sagen. Han vurderer, at sagen kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, der vil tage sagen op.

»Klagenævnet vil utvivlsomt ændre kommunens afgørelse med den virkning, at klagen kan behandles i substansen. Frederiksberg Kommune har selvsagt en væsentlig interesse i sagen,« siger han.

Frederiksberg Kommune ejer 8,3 procent af Metroselskabet og har skudt 800 millioner kroner i byggeriet, mens kommunens borgmester Jørgen Glenthøj (K) er næstformand i Metroselskabets bestyrelse. Derudover skal kommunen ifølge loven godkende budgettet for byggeriet.

By- og miljødirektør i kommunen, Ulrik Winge, skriver i en mail, at rammerne for metroprojektet allerede ligger fast i loven om Cityringen fra 2007.

»Hvis rammerne for arbejdet skal ændres, kan det kun ske ved en lovændring. Derfor mener jeg ikke, at Frederiksberg Kommune har væsentlig indflydelse på anlægsarbejdet. Fordi kommunalbestyrelsen skal godkende det samlede anlægsbudget, betyder det ikke, at vi har væsentlig indflydelse på driften,« skriver Ulrik Winge.

Der er i alt tre stationer på den nye Cityring, der ligger på Frederiksberg. Den nye ringlinje er det største anlægsprojekt i hovedstaden, siden Christian den 4. opførte Christianshavn i 1600-tallet.

Byggeriet ventes at stå færdig i december 2018.

Dagens Gossip