Kommune giver syg kvinde adgangsforbud: Du er for tidskrævende

Skrevet af Sol Stoffregen

05/11/2013

Dagens topnyheder

Der er ingen adgang for Karin Zwisler på Lejre Kommunes rådhuse og ingen taletid med medarbejderne i Lejre Kommune.

Og det er på trods af, at Karin Zwisler aldrig har opført sig truende eller voldeligt overfor kommunens medarbejdere, derimod har hun stillet mange spørgsmål pr. mail til kommunen. 

Det skriver Avisen.dk.

Sådan er vilkårene for 46-årige Karin Zwisler, som blev helt slået ud af kurs efter kommunens udmelding om forbuddet, som kom tidligere på året.

- Det kom helt ud af den blå luft. Jeg satte mig ned og græd. Der er ikke nogen, der har sagt, jeg sendte for mange mails. Tværtimod havde afdelingslederne i kommunen sagt, at det gik godt med vores samarbejde, og at jeg bare skulle skrive, hvis jeg havde spørgsmål, siger Karin Zwisler, til Avisen.dk, som har klaget til borgmesteren i Lejre Kommune ovenpå forbuddet.    

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med

Karin Zwisler bekræfter, at hun har sendt mange mails til Lejre Kommune, og at hun enkelte gange har ringet eller mødt op på rådhuset.

Årsagen til henvendelserne bunder i, at Karin og hendes mand har været plaget af sygdom og handicap i de sidste 10 år. Begge er røget på folkepension og har brug for hjælpemidler i hverdagen. Desuden har deres børn brug for støtte, og det ene barn er syg med astma. Karin har stået for hele familiens henvendelser.

- Men jeg prøver bare at få nogle svar og logiske begrundelser for de beslutninger, kommunen træffer om hjælp til vores familie, siger Karin Zwisler til Avisen.dk.

420 mails på syv måneder
Lejre Kommune har optalt Karins henvendelser til at omfatte 420 mails på syv måneder, og på det grundlag har de besluttet, at Karin er for tidskrævende og ikke må henvende sig personligt, ringe eller skrive mails. I stedet har kommunen oprettet en særlig fællesmail kun til Karin.

Både Karins besidder, socialrådgiver Jesper Jarl, og den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, DUKH, forstår godt, hvorfor Karin har sendt så mange mails.

- En del af billedet af de mange henvendelser, handler om, at kommunens ikke svarer på Karin Zwislers henvendelser eller giver ukonkrete eller forskellige svar. Så kan jeg godt forstå, at hun må spørge igen, siger Jesper Jarl til Avisen.dk. Han er socialfaglig konsulent i DUKH, der er betalt af staten til at hjælpe handicappede, der har problemer med systemet. 

De 420 mails, som kommunen har optalt, har vist sig at indeholde korrespondancer, hvor Karin kva sin rolle i en skolebestyrelse har haft kontakt med kommunen. Yderligere tæller mails sendt "Cc" (kopi til andre) for hver modtager.  

Borgmesteren vil ikke svare
Ifølge Avisen.dk har kommuner ret til at begrænse bestemte borgers adgang til kommuner, hvis der er en begrundelse.

- Generelt er adgangsbegrænsninger noget vi skal undgå, hvis vi overhovedet kan. Det er et omfattende indgreb. Jeg tager det alvorligt, og det gør organisationen i kommunen også, siger borgmester i Lejre Kommune, Mette Touborg til Avisen.dk og tilføjer:

- Jeg har ikke været involveret i sagen, før end Karin Zwisler klagede til mig.

Det er over fire måneder, siden karin klagede til borgmesteren. Men Mette Touborg har ikke svaret tilbage endnu. Og så længe det er tilfældet, kan Karin ikke klage videre til næste instans.

Forleden holdt Karin og borgmesteren et møde, men her ville Mette Touborg ikke tage stilling til, om afgørelsen skal ændres.

Om to uger skal sagen diskuteres blandt politikerne i økonomiudvalget i Lejre Kommune.