Kommuner indfører engelsk i børnehaver

Skrevet af admin

13/11/2013

Dagens topnyheder

Børnehavebørn har en fantastisk indlæringsevne, og der er intet til hinder for at introducere dem for et fremmedsprog allerede i børnehaven.

Sådan er holdningen i både Gentofte Kommune og Lyngby-Taarbæk Kommune, hvor børn i flere kommunale børnehaver nu lærer engelsk gennem sang og leg, skriver Kristeligt Dagblad.

I Gentofte Kommune har et bredt flertal i kommunalbestyrelsen vedtaget, at alle børnehavebørn skal introduceres til engelsk, og sproglegene er for nylig begyndt i omtrent 40 af kommunens cirka 80 daginstitutioner.

I Lyngby-Taarbæk har Børnehuset Drivhuset allerede gode erfaringer med fremmedsproget, fortæller leder Lissen Olfert. Børnehaven har både børn med etnisk danske forældre og børn af udlændinge, som arbejder midlertidigt i Danmark.

- Jeg kan kun se fordele i, at de danske børn har et møde med engelsk. Vi lever i en globaliseret verden, hvor børnene også bliver præsenteret for engelsk via tv.

- De største børn i børnehaven spørger de voksne "hvordan siger man det på engelsk?", og de leger sig til sproget. Vi laver jo ikke om på pædagogikken, den er stadig dansk, siger hun.

Engelsk i børnehaver har hidtil kun været benyttet i private børnehaver, oftest børnehaver tilknyttet internationale skoler, men nu er fremmedsproget altså på vej ind i de kommunale børnehaver, og også i Ballerup Kommune lærer mindst én børnehave børnene engelsk.

Fra sommeren 2014 bliver engelsk tilmed indført allerede fra 1. klasse i landets folkeskoler.

Hverken pædagogernes fagforbund, Bupl, eller Kommunernes Landsforening har overblik over udbredelsen, men landets børnehaver bør ikke holde sig tilbage fra at lære børnene engelsk.

Sådan lyder vurderingen fra Ole Henrik Hansen, børneforsker og ph.d. ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, DPU, på Aarhus Universitet.

- Der er ingen grund til ikke at lære børnene engelsk i børnehaven. De skal selvfølgelig ikke decideret undervises, og de skal kunne lege, men børns evne til at lære et fremmedsprog er rigtig god, og de befinder sig i forvejen i en verden med meget engelsk, så hvorfor ikke systematisere det?, siger han.

/ritzau/