Kommuner vil lokke pengestærke turister til udkantsmuseer

Skrevet af admin

25/01/2016

Mest læste i dag

Hvis turisme for alvor skal være med til at skabe vækst i Danmark, så skal der arbejdes på at gøre turister opmærksomme på museer og andre kulturtilbud uden for landets større byer.

Sådan lyder et af kommunernes forslag til en ny national turismestrategi, som præsenteres mandag.

- Kulturturisme er noget, der foregår i hele landet, for det er ikke kun de store byer, der har nogle spændende kulturtilbud, siger kontorchef i KL Karoline Amalie Steen.

- Men vi kan se, at mange af de gode kulturtilbud, der er rundt omkring i landet, ikke er så kendte. Turisterne kommer simpelthen ikke dertil, fordi de ikke kender til dem, siger hun.

Ifølge KL er 34 procent af turisterne i Danmark såkaldte kulturturister. Det er en attraktiv gruppe at få besøg af, fordi de bruger flere penge i døgnet end andre turistgrupper.

KL ønsker sig blandt andet et tættere samarbejde mellem de lokale turistorganisationer og kulturtilbud som museer, teatre og spillesteder.

- Ved i højere grad at samarbejde med turistorganisationerne kan man udvide kundegrundlaget. Det er ikke museernes hovedfokus, og det skal det heller ikke være.

- Men som opdragsgivere skal vi se på, hvordan vi kan koble de to verdener, siger kontorchefen.

Udenlandske gæster udgjorde i 2014 26 procent af de besøgende på de danske museer. Opskriften på flere besøgende vil KL gerne finde frem til sammen med regeringen, som ventes at fremlægge en national turismestrategi senere på året.

- Ministerierne og kommunerne er mange steder sammen om at finansiere eksempelvis museer, og vi har også mange af turistorganisationerne. Vi må finde ud af, hvordan de to verdener kan blive bedre til at udnytte hinandens styrker.

- Salg og markedsføring er turisterhvervets styrke, og formidling af kultur og natur er kulturinstitutionernes. De to verdener kan få mere ud af hinanden, siger Karoline Amalie Steen.

Direktøren hos Organisationen Danske Museer, Nils M. Jensen, understreger, at de danske museer allerede er en succeshistorie med 14,5 millioner besøgende i 2014.

- Og de seneste statistikker viser, at besøgstallet steg i 2015. Så museerne er en kæmpe succes i de her år, siger Nils M. Jensen, som alligevel byder kommunernes forslag til, hvordan der kan lokkes endnu flere turister til, velkommen:

- Der er i høj grad brug for blandt andet at se på museernes markedsføring, siger direktøren, som dog understreger, at selve formidlingen ligger bedst hos museerne selv.

/ritzau/