Konkurrenter sår tvivl om grundlag for valg af F-35

Skrevet af admin

12/05/2016

Dagens topnyheder

Blot få timer efter at regeringen har indstillet Lockheed Martins Joint Strike Fighter som Danmarks næste kampfly, sår de fravalgte producenter - Boeing og Airbus - tvivl om grundlaget for udvælgelsen af det nye kampfly. Det skriver Berlingske på sin webavis.

Ved køb af et nyt kampfly har det stor betydning for prisen at vide, hvor mange timer det pågældende fly forventes at kunne flyve. De økonomiske forhold har netop været ét af fire afgørende parametre.

Her har Lockheed Martins F-35A Lightning II Joint Strike Fighter, som regeringen netop har anbefalet, angiveligt haft en fordel over de to øvrige kandidater, lyder kritikken.

I årevis har der netop været spekulationer i forsvarsrækkerne om, hvorvidt Joint Strike Fighter, hvis udvikling Danmark har været en del af, var født vinder fra begyndelsen, fordi det ville være et populært valg i Washington.

- For at løse opgavekomplekset kræves der derfor færre flystel ved køb af Joint Strike Fighter end ved køb af Eurofighter eller Super Hornet, står der i regeringens indstilling.

Men den udlægning kommer bag på Eurofighters salgsdirektør i Danmark.

- Jeg er meget overrasket over, at man tager udgangspunkt i de 6000 timer uden at tænke på, at Eurofighter sagtens kan flyve længere. Vi stiller en garanti for, at den kan flyve 6000 timer i hård luftkamp med tung last. Men hvis man flyver Eurofighter, som det danske flyvevåben flyver F-16 i øjeblikket, så kan den flyve 11.000 timer, siger salgsdirektør Lars Illum Jørgensen til Berlingske.

Også konkurrenten bag Super Hornet har andre tal end regeringen. Oplysningerne om flyvetiden for en spritny F-18 Super Hornet er leveret til Forsvarsministeriets kampflykontor af den amerikanske flåde, som flyver med denne model fra flådens hangarskibe.

De 6.000 flyvetimer er derfor angiveligt baseret på, at kampflyet opererer fra et hangarskib og bliver slidt hurtigere på grund af hårdere landinger, saltvand og generelt mere voldsomme forhold.

- Hvis Super Hornet blev evalueret i dag med de standarder for design, test og vedligehold, som det amerikanske flyvevåben anvender til at evaluere landbaserede fly, vil Super Hornet have en forventet servicetid på det, der svarer til 9.500 flyvetimer, lyder det i et skriftligt svar fra Boeing:

- Hvis Super Hornet ikke er evalueret på baggrund af de korrekte antal estimerede flyvetimer, kan evalueringen potentielt reflektere et behov for et større antal Super Hornets sammenlignet med andre kampfly i konkurrencen. Det vil føre til en oppustet pris, som kan få stor betydning for den finansielle evaluering og give politiske beslutningstagere et forkert billede af virkeligheden, skriver Boeing ifølge Berlingske.

/ritzau/