Kontorfolk og arbejdsmænd: Sygdom er ledelsens ansvar

Ledelsen skal sørge for, at medarbejderne ikke bliver presset, når ordrerne vælter ind.

Sådan lyder det fra både 3F og HK Privat, efter en undersøgelse har vist, at medarbejdernes helbred bliver ramt af travlhed i virksomheden.

- Arbejdsgiverne er forpligtet til at tilrettelægge arbejdet, så medarbejderne ikke bliver syge af at gå på arbejde. Det står i arbejdsmiljøloven, siger Ulla Sørensen, der er arbejdsmiljøpolitisk chef i 3F.

I 12 år har forskere fulgt mere end 150.000 danskere, der er ansat i produktionssektoren. De er blandt andet kommet frem til, at antallet af timer for hver medarbejder stiger, når virksomheden øger sin eksport.

Når eksporten stiger med 10 procent, får mænd 14 procent flere sygedage, kvinder 24 procent. Desuden får kvinderne 17 procent større risiko for hjerteanfald. Det skriver Politiken fredag.

Dårlige tider i den danske økonomi betyder, at medarbejderne ikke tør sige fra, mener Jesper Schmidt, faglig sekretær i HK Privat.

- De er bange for at blive sagt op, siger han.

/ritzau/

Dagens Gossip