Kunder skal bestemme om smiley skal smile

En såkaldt »levende« smileyordning har således bredt sig til flere danske restauranter og forlystelsesparker. En af dem er Jensens Bøfhus, og i restauranten på Gråbrødre Torv i det indre København bliver tilfældigt udvalgte kunder dagen igennem bedt om at bedømme mad, betjening og produkt på en digital håndterminal, som personalet udleverer til dem.

Bedømmelsen fra kunderne bliver kodet ind på en fladskærm i opvaskerummet, og her kan de ansatte se smileyhovedet skifte kulør og smil i løbet af dagen, alt efter hvordan kunderne har vurderet oplevelsen.

»Med terminalerne får vi som kunder en mulighed for at sige, hvad vi mener, hurtigt, enkelt og frem for alt privat – uden at nogen kan se, hvad vi svarer. Og det har vist sig at være en god ventil for kundernes ærlighed«, siger Jens Møller, partner i virksomheden Shoptimizer, der har opfundet systemet, til Politiken.

Begejstringen er dog knap så stor i fagforbundet HK Handel.

»Det er utrolig vigtigt, at man drøfter de her kvalitetsmålinger med de ansatte, inden man sætter dem i gang, så det kommer til at foregå på et sagligt, rimeligt og oplyst grundlag«, siger HK Handels formand, Per Tønnesen, til avisen.

Han mener, det er »forstemmende«, at det altid er medarbejdernes, og ikke chefernes, indsats, der bliver vurderet.

Shoptimizer har netop lavet en aftale om den »levende« smileyordning med en stor, dansk bank. Det er dog fortsat fortroligt, hvilken bank det drejer sig om.

Dagens Gossip