Kunderne flygter fra Danske Bank

Mens 29,4 procent af befolkningen for bare ét år siden så Danske Bank som deres primære bankforbindelse, så viser en ny meningsmåling, som Voxmeter har foretaget for avisen, at tallet nu er faldet til 27,5 procent. Det svarer til en kundeflugt på godt 100.000 kunder, skriver avisen.

Aktieanalytiker i Alm. Brand Markets Jesper Christensen kalder kundeafgangen for »voldsom«. Ifølge ham har Danske Bank taget nogle slag på vegne af den samlede danske bankbranche:

»Banken er gået forrest med en række tiltag, som var nødvendige for hele branchen. Det har medført negativ omtale, hvilket nogle kunder selvfølgelig har reageret på«.

Danske Banks nyudnævnte topchef Thomas F. Borgen, der skal afløse den nu afskedigede Eivind Kolding, skal bremse kundeflugten.

Den nye ordførende direktør ser det ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten som sin primære opgave at vende den negative tendens.

»Vi skal have kunderne i fokus og tilbyde dem den bedste rådgivning. Samtidig skal indtjeningen forbedres,« siger Thomas F. Borgen.

Den nye topchef for Danske Bank er fra dag ét under et betydeligt pres, da han ifølge bankens bestyrelsesformand, Ole Andersen, skal tiltrække nye kunder og har fået en bunden målsætning.

Begge dele kan godt blive lidt af en udfordring. Målingen fra Voxmeter viser nemlig ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten, at mere end 38 procent af den voksne befolkning aldrig kunne finde på at vælge Danske Bank som bankforbindelse, mens tallet for bare et år siden var 23,1 procent.

En række bankanalytikere sår desuden i Børsen tvivl om, hvorvidt det er realistisk at indfri kravene om, at gøre Danske Bank til en af de tre stærkeste storbanker i Norden, at sikre en egenkapitalforrentning på mindst 12 procent i 2015, og at forbedre bankens rating, så den ikke længere skal låne dyrere end sine nordiske konkurrenter.

»Målsætningerne er ikke særlig realistiske,« siger bankanalytiker i Jyske Bank Christian Hede til Børsen.

Dagens Gossip