Kunderne siver fortsat fra Danske Bank

Skrevet af admin

30/04/2015

Mest læste i dag

Trods anstrengelserne for at vinde forbrugernes gunst tilbage, så er der fortsat minus på kundekontoen i Danske Bank.

Danske Bank har tabt tusindvis af kunder de seneste år, og storbanken siger fortsat oftere farvel end goddag til kunder, selvom afgangen er aftaget, og bytteforholdet er forbedret, erkender bankens administrerende direktør, Thomas F. Borgen.

- Det ser bedre og bedre ud. Vi får flere nye kunder, og færre forlader os, og jeg vil ikke være overrasket, hvis vi i løbet af 2015 får flere nye kunder ind, end vi mister, siger Thomas F. Borgen i et interview med Ritzau Finans.

Topchefen vil ikke oplyse om et præcist tal for kundeudviklingen i første kvartal, men siger, at der har været en "lille" tilbagegang.

I 2013 lancerede Danske Bank det nye og meget omdiskuterede kundeprogram, som betød, at almindelige bankkunder for første gang skulle betale for at have en almindelig lønkonto i banken. Da året var omme, havde banken mistet i alt 110.000 kunder.

Siden er kundeflugten aftaget, lyder det altså fra banken, der dog ikke længere opgiver konkrete tal for, hvor mange kunder der er gået ud eller ind i butikken.

Da Thomas F. Borgen blev hentet til stillingen som topchef i september 2013 var det blandt andet med henblik på at få kunderne mere i fokus, og han har længe været optimistisk omkring kundeudviklingen.

- Vi får snart flere kunder, end vi har kunder, der forlader os. Det er svært at sætte præcis dato på, hvornår det finder sted, men det går meget i den rigtige retning, sagde han i et interview med Ritzau i forbindelse med halvårsregnskabet i 2014.

Torsdag aflagde banken et regnskab for de tre første måneder af 2015, som overstrålede analytikernes forventninger.

Historisk lave renter får nemlig ekstra mange boligejere til at omlægge deres lån, og det får bundlinjen til at bugne i Danske Bank, som startede året med et resultat før skat på 6,3 milliarder kroner.

Danske Banks indtægter fra gebyrer steg 19 procent til tre milliarder kroner sammenlignet med første kvartal sidste år.

- Vi oplevede en meget høj kundeaktivitet inden for refinansiering af realkreditlån og på de finansielle markeder, og alt i alt har vi fået en god start på året.

- Det er særligt tilfredsstillende, at vores fokus på at skabe værdi for vores kunder betyder, at den underliggende forretning fortsat udvikler sig positivt, siger Thomas F. Borgen i regnskabet.

/ritzau/