Kurdere frifindes i terrorsagen om millionstøtte til PKK

10 kurdiske mænd frifindes af Københavns Byret i en stor sag, hvor de var tiltalt for at have støttet terror ved at kanalisere op til 140 millioner kroner til PKK, Kurdistans Arbejderparti.

Sagen er den hidtil største om økonomisk støtte til terrorisme.

Kendelsen er blevet afsagt i et propfyldt retslokale onsdag eftermiddag. Også repræsentanter fra den tyrkiske ambassade overværer retsformand Jens Stausbølls gennemgang af præmisserne.

Startskuddet til sagen lød for en række år siden, da den tyrkiske ambassade henvendte sig til Politiets Efterretningstjeneste med en anmeldelse mod den kurdiske tv-kanal Roj TV, som har hovedkontor i København.

Kanalen har haft et potentielt publikum på 30 millioner kurdere verden over og udgjorde i lang tid en alvorlig torn i øjet på de tyrkiske myndigheder.

Efter en langvarig efterforskning, hvor betjente og anklagere blandt andet rejste til Tyrkiet for at indsamle beviser, blev der rejst tiltale mod tv-stationen, som blev anklaget for at fremme PKK's aktiviteter.

Både byretten og landsretten nikkede til påstanden om, at tv-stationen slet ikke var uafhængig, men reelt var et redskab for PKK.

Da PKK står på terrorlisterne og har udført en lang række blodige angreb i Tyrkiet, var der tale om støtte til terrorisme, mente dommerne.

Og det netop denne afgørelse, som anklagemyndigheden har bygget videre på i sagen mod de 10 kurdere.

Betjentene installerede mikrofoner i en 73-årig mands lejlighed på Frederiksberg, og også møder på Strandgårdsskolen i Ishøj blev aflyttet.

Den ældre fungerede som glødende indpisker i indsamling af penge hos forretningsdrivende kurdere. Han kritiserede sine kammerater:

- Hvad er det for et engagement? Er I blevet født med en sølvske i munden, sagde han under et aflyttet møde.

Til sidst mente politiet at have skaffet tilstrækkeligt med indikationer på, at der var kanaliseret i alt 140 millioner kroner gennem Roj TV's konto i København - og at de mange penge reelt var støtte til PKK, lød påstanden.

Blandt vidnerne i den langvarige sag i byretten har været den tidligere direktør for Roj TV. Desuden er der blevet fremlagt en analyse af pengestrømme.

Onsdagens kendelse er afsagt efter i alt 68 retsmøder siden sagens begyndelse i september sidste år.

/ritzau/

Dagens Gossip