Kvikudlånere skal tale regler med forbrugervagthund

Skrevet af admin

09/06/2016

Dagens topnyheder

Forbrugerombudsmanden har indkaldt en række brancheorganisationer til at drøfte reglerne for kviklån i Danmark.

Det sker, fordi udbyderne ikke altid efterlever reglerne for forbrugerbeskyttelse, og at der kan være brug for at justere retningslinjerne.

Det fortæller forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Når en forbruger ønsker at optage et lån, er der en række regler, som långiveren skal overholde. Långiveren skal blandt andet vurdere, om forbrugeren har en reel mulighed for at betale lånet tilbage, siger hun.

Men det gør de fleste ikke. De baserer i stedet vurderingen på den statistiske sandsynlighed, og det er ikke godt nok.

- Långiveren skal indhente konkrete oplysninger om forbrugerens indtægter og udgifter, hver gang en ny aftale med forbrugeren bliver indgået, siger hun.

De ofte dyre kviklån er lån, hvor låntageren ikke stiller sikkerhed og som hurtigt udbetales.

Dialogen hilses velkommen hos en af udbyderne af kviklån, Ferratum. Her skal nordisk direktør Mikkel Winston deltage som bestyrelsesmedlem i Dansk Kredit Råd, som er en sammenslutning af kreditgivere.

Mikkel Winston mener, at fejlene kan opstå, fordi udbyderne kan være i tvivl om, hvordan reglerne skal fortolkes.

- Vi taler om et totalt harmoniseringsdirektiv fra EU. Når man dykker ned i et direktiv, står der nogle formuleringer, som gør, at de nationale forbrugerombudsmænd er nødt til at lave nogle fortolkninger.

- Et eksempel kan være en formulering om, at noget skal "stå klart og tydeligt". Det er der noget elastik i. Der er man som national forbrugerombudsmand nødt til at forholde sig til, hvordan man fortolker det. Vi vil arbejde for at få klare retningslinjer, siger han.

Otte udbydere af kviklån får kritik i torsdagens udgave af Kontant på DR, der sammen med hjemmesiden Mybanker har testet udbydernes hjemmesider for, om de giver de rigtige informationer om deres lån.

Det gjorde ingen af de otte til fulde ifølge undersøgelsen.

Fejlene er ifølge DR for eksempel forkerte informationer om renter, forkerte samlede tilbagebetalingsforløb og forkerte beregninger for antallet af ydelser.

Forbrugerombudsmanden vil over for DR ikke kommentere Kontants og Mybankers undersøgelse.

Mødet finder sted 20. juni mellem Forbrugerombudsmanden og interessenterne Forbrugerrådet Tænk, Finansrådet, Finans og Leasing, Dansk Kredit Råd, Dansk Erhverv, DI Handel og Finanstilsynet.

/ritzau/