LA skuffet over regeringens udbudsgaranti til DSB

Transportministeriet har givet DSB en garanti mod nye udbud på jernbanen frem til 2020.

DSB's topchef advarer dog om at tænke på udlicitering efter 2020.

Den advarsel giver Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, ikke meget for.

- Grundlæggende synes jeg, det er underligt, at en direktør på et statsmonopol skal gøre sig til herre over, om det er muligt at udlicitere mere på transportområdet.

- Produktivitetskommissionen siger eksempelvis, at vi bør gøre noget på det her område, siger han til Ritzau.

Villum Christensen er ærgerlig over, at transportministeriet har givet DSB garanti for, at de ikke møder udbudsmodstand de næste år.

- Jeg er skuffet over regeringen. Vi var enige om, at der var noget at hente på det her område inden valget. Jeg ser ingen ulemper ved at skabe mere konkurrence.

Villum Christensen henviser til landene omkring os, der har mere privat togdrift.

- Hvis vi kigger ud i Europa, så har andre lande ikke haft problemer med overlade store dele af togtrafikken til private.

- I Tyskland kan Deutsche Bahn for eksempel berette om en besparelse på 25 procent som følge af konkurrenceudsættelse. Så det skulle være meget mærkeligt, hvis det ikke også kan lades sig gøre i Danmark, siger han.

Spørgsmål: Er det ikke rigtigt, at der er områder, hvor ingen private selskaber vil gide drive toge, fordi der ikke er kunder?

- Jo, det er rigtigt. Det er derfor, vi vil udbyde det i områder, hvor det er velegnet. DSB får fire milliarder hvert år. Hvis man gav nogle af de penge til private, kunne de også udbyde driften, siger Villum Christensen.

I dag er Arriva udbyder af togdrift på bestemte strækninger i Midt- og Vestjylland.

Rigsrevisionen konkluderede i 2012, at staten har sparet over 300 millioner kroner i perioden 2003-2010 ved at udlicitere de jyske strækninger.

/ritzau/

Dagens Gossip