Læger afviser telefonfis med akuttelefonen 1813

Skrevet af admin

12/01/2014

Dagens topnyheder

Region Hovedstaden bevæger sig ud på et skråplan ved at beskylde læger og journalister for at sætte prop i regionens nye akuttelefon, 1813, der i forvejen er hårdt ramt af lange ventetider.

Det siger formand for Lægeforeningen, Mads Koch Hansen, der afviser at have hørt om læger, der forsøger at sabotere den nye akuttelefon.

- Jeg er meget overrasket over sådan en påstand. For mig lyder det som en lidt desperat regionsdirektør, som forsøger at bortforklare, at man ikke har planlagt tingene ordentligt. Og det er langt ude, siger lægernes formand.

Lørdag udtalte koncerndirektør i Region Hovedstaden, Svend Hartling, at en foreløbig gennemgang af opkaldsaktiviteten afslører en del useriøse opkald til 1813-telefonen. Og i samme åndedrag pegede han fingre ad nysgerrige læger og journalister.

Mads Koch Hansen betegner det som en meget grov påstand fra koncerndirektøren og forventer at se dokumentation for, at det reelt er læger, der laver telefonfis.

- Han må have noget dokumentation. Ellers vil jeg synes, at man sætter sig selv noget til skue. Og det vil jeg gerne have, at han lægger beviserne frem, så det i så fald kan blive stoppet.

- For jeg er selvfølgelig enig med ham i betragtningen om, at man kun skal ringe ind, hvis man har brug for hjælp. Det er indiskutabelt, siger Mads Koch Hansen.

Fra og med 1. januar overtog Region Hovedstaden lægevagtens opgaver og lancerede den nye akuttelefon, der sikrer borgerne én indgang til systemet, hvor de i første omgang kommer til at snakke med en sygeplejerske i stedet for vagtlægen.

Men siden akuttelefonen blev skudt i gang, er kritikken haglet ned over Region Hovedstaden på grund af den lange ventetid, der i perioder har været op til en time lang.

- De er selvfølgelig irriteret over, at vi på forhånd har sagt, at det her ikke er et særligt godt system. Og det viser det sig så, at det heller ikke er, siger lægernes formand.

/ritzau/