Lærere: Overbegavede børn drukner i inklusionsdagsorden

Skrevet af admin

25/06/2015

Mest læste i dag

Tanken om at inkludere alle børn i folkeskolen giver paradoksalt nok mindre overskud til de overbegavede børn.

Det mener man i Danmarks Lærerforening, hvor formand Anders Bondo mener, at flere lærere kan nikke genkendende til problematikken om de frustrerede overbegavede børn i klasserne.

Reaktionen kommer oven på en udmelding fra foreningen Gifted Children, der i Berlingske kritiserer, at der ikke bliver gjort en samlet indsats for de overbegavede børn i folkeskolen.

- I virkeligheden ønsker de her børn, at de også skal være en del af folkeskolen. For man kunne jo godt lave sådan nogle eliteskoler, men det er slet ikke deres mål.

- Så jeg kan sagtens forstå, at der råbes vagt i gevær, men udviklingen er desværre gået den forkerte vej, siger Anders Bondo og nævner blandt andet inklusionsdagsordenen som en del af problemet.

De mange inkluderede børn fra landets specialskoler er nemlig med til at tage tiden fra de overbegavede børn, mener han.

- Hvis du har 25 elever i klassen, og du har to elever i form af autisme, ADHD eller lignende, så kommer de børn til at tage rigtig meget af lærernes tid, siger han.

Også mangel på efteruddannelse af lærerne kritiseres af Gifted Children, men det tror Anders Bondo ikke kan løse problemet:

- Jeg tror, det er naivt at forestille sig, at vi får alle lærerne på skolebænken i det her, siger han og mener i stedet, at folkeskolernes skolepsykologer i højere grad skal uddannes til at vejlede lærerne.

/ritzau/