Lærere ser positivt på modersmålsundervisning

Landets skolelærere opfordrer til, at der skabes politisk enighed om et stort forsøg med modersmålsundervisning.

Ellers risikerer man bare, at værdifuld forskning ender på møddingen.

- Jeg håber rigtigt meget, at man kan finde fælles fodslag om sådan et forsøg her. Det er vigtigt, at der er bred opbakning til skolen. Den må ikke blive en politisk slagmark, siger formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

Hans advarsel kommer efter, at børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) har lanceret et 30 millioner kroner dyrt forsøg, der én gang for alle skal slå fast, om modersmålsundervisning virker.

Undervisningsministeren har dog ikke taget Folketingets øvrige partier med på råd, og da man samtidig står midt i vigtige forhandlinger om en folkeskolereform, er det blevet taget ilde op i oppositionen.

- Det er klart, at det er et brud med den tillid, der bør være, når vi skal forhandle folkeskolereform, siger den konservative undervisningsordfører, Mai Henriksen.

I Danmarks Lærerforening mener man da også, at partierne bør se at blive enige om forsøget, der skal starte efter sommerferien.

- Hvis vi kan få dette beskrevet på en måde, så vi kan se, at alle må have en interesse i, at vi bliver klogere på effekten, så håber jeg, at man kan få lavet noget, der er bred opbakning til, siger Anders Bondo Christensen.

Han understreger, at forsøget er af stor vigtighed, fordi det kan vise vejen for løsningen af et af folkeskolens store problemer.

- Vi har et særligt problem i forhold til de tosprogede. De klarer sig ikke godt nok. Derfor bliver vi nødt til at gøre det bedre, siger lærerformanden.

Han opfordrer derfor til, at man gemmer uenighederne til, man kender resultatet af forsøget.

- Og når vi så resultaterne af den forskning, så skal vi drøfte, hvilke konsekvenser det skal have i forhold til en eventuel lovgivning, siger Anders Bondo.

/ritzau/

 

Dagens Gossip

Dagens TV