Lærere ved for lidt om specialbørn

Overalt i landet bliver børn, der tidligere ville have gået i specialklasse, nu inkluderet i en almindelig folkeskoleklasse. Det sker, selv om mange af folkeskolelærerne ikke er klædt på til at håndtere eleverne.

Det skriver Politiken lørdag.

Politiken Research har i perioden 24. september til 2. oktober sidste år foretaget en undersøgelse blandt 1260 skoleledere, hvoraf 381 har afgivet svar. Det svarer til en svarprocent på 30.

Godt hver femte skoleleder - 22,1 procent - i undersøgelsen har svaret nej til, at lærerne på skolen har de kompetencer, der skal til for at kunne inkludere elever med særlige behov.

4,8 procent svarer ja, mens 72,1 procent af skolelederne vurderer, at lærerne delvist har kompetencerne.

Det er dybt bekymrende, siger formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen:

- Oplevelsen blandt forældrene er, at der er langt mellem de lærere, der er rigtig dygtige til at kunne inkludere eleverne. De fleste lærere kan lidt og ved lidt og prøver lidt, siger hun til avisen.

- Det undrer mig meget, at man har vedtaget en lov, inden man har sikret en efteruddannelse af lærerne. Det går ud over børnene.

I 2012 vedtog Folketinget en lov, der betyder, at færre børn vil få specialundervisning.

Frem mod 2015 skal mellem 7.000 og 9.000 elever med særlige behov inkluderes i normalundervisningen svarende til en elev i hver tredje klasse.

Det kan være børn, der er svært ord- og talblinde, børn, der har ADHD eller autisme i lettere grad. Og børn med adfærdsproblemer.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) er utilfreds med, at der er lærere, der ikke er klædt på til inklusion, og peger på, at det er kommunernes ansvar.

/ritzau/

Dagens Gossip