Lærerne dropper de langsigtede elevmål

Regeringen har netop spillet ud med et forslag til en reform, som satser på mål- og rammestyring af folkeskolen.

Men nu viser det sig, at skolerne ikke bruger de fælles mål for de enkelte fag, som blev indført i 2003 og revideret i 2009, skriver Politiken.

Lærerne fokuserer mere på, hvad eleverne skal lave i timerne, og hvilke emner undervisningen beskæftiger sig med - end på at sætte mål for, hvad eleverne skal lære.

Det viser en undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet.

- Læringsmål fylder meget lidt i lærernes planlægning af undervisningen. Også selv om de ifølge loven skal danne udgangspunkt for den, siger Katja Munch Thorsen, områdechef for grundskoleområdet i EVA, til Politiken.

- På de fem skoler, vi har undersøgt, er der meget få lærere, der sætter læringsmål. Dermed kan de heller ikke formidle dem til eleverne. Det betyder, at der er et uudnyttet potentiale, tilføjer hun.

Dorte Lange, der er næstformand i Danmarks Lærerforening, erkender, at lærerne ikke har været gode nok til at anvende de fælles mål i undervisningen.

- Den har ikke været god nok hidtil. Når lærerne kender de fælles mål, fokuserer de også mere på dem, siger hun til Politiken.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) siger, at regeringen har en udfordring i at gøre de fælles mål lettere at undervise efter.

- Målene er meget omfattende. Derfor vil vi gerne forenkle dem, så de bedre kan bruges til at sætte konkrete mål for den enkelte elevs læring, siger hun til Politiken.

I 1993 blev det besluttet, at folkeskolen skulle være målorienteret med fokus på den enkelte elevs læring.

I 2003 indførtes de såkaldte fælles mål, der, efter en revision i 2009, består af bindende nationale mål for hvert folkeskolefag og både læseplaner og undervisningsvejledninger.

/ritzau/

 

Dagens Gossip

Dagens TV