Lærerne: Pædagoger og akademikere løser ikke lærermangel

Skrevet af admin

23/12/2015

Dagens topnyheder

Lærergerningen skal tales op, og så skal der ansættes pædagoger og akademikere i folkeskolen.

Ifølge Kommunernes Landsforening (KL) er det sådan, man løser problemet med ikke at kunne rekruttere nok lærere til folkeskolen.

Men det er ikke vejen frem, mener næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange.

- De andre faggrupper koster jo også penge. Det hjælper ikke, at der kommer andre ind. Det er vigtigt at ansætte nogle, som har uddannet sig i fire år, for at kunne det som lærere kan. Det er der jo ikke andre, der bare kan, siger hun til Ritzau.

- Man har god brug af, at der kommer andre ind. Men den grundlæggende uddannelse af eleverne i skolen skal foretages af lærerne.

Og så handler det om, at det er vanskeligt at rekruttere lærere, fordi der i forvejen ikke er nok lærere ude på skolerne, påpeger Dorte Lange.

- Det hjælper ikke at sætte andre faggrupper ind, så har vi jo bare endnu færre lærere.

I en rundspørge, som KL har foretaget, svarer 69 procent af skolecheferne ifølge Jyllands-Posten, at der i nogen grad er udfordringer med at rekruttere medarbejdere til kommunens skoler.

11 procent mener, at der i høj grad er udfordringer med rekrutteringen, mens 19 procent svarer, at der ikke er udfordringer.

- Situationen er ikke den, at vi står uden lærere ude i klasseværelserne. Men ansøgerbunkerne er ikke så store, som de har været tidligere, siger Michael Ziegler (K), som er formand for overenskomstudvalget i KL, til Ritzau.

Og det handler om, at kvaliteten er dalet, mener Dorte Lange.

- Det, vi hører derudefra, er, at når lærerne kvitter folkeskolen, så gør de det, fordi der simpelthen ikke er mulighed for at lave et godt stykke arbejde, siger Dorte Lange.

Derfor mener hun heller ikke, at det er nok blot at tale lærergerningen op.

- Det er ikke nok at tale om det. Man er også nødt til at gøre det muligt for lærerne at gøre et ordentligt stykke arbejde.

- Lærerne forlader folkeskolen, fordi den nødvendige tid til at have kontakt med forældrene ikke er til stede, og fordi der ikke er tid til at forberede og efterbehandle undervisningen, siger Dorte Lange.

/ritzau/