Lars Larsen vil ind i russiske soveværelser

Dynekoncernen Jysk øger ekspansionen i Østeuropa. Lars Larsen, koncernejer og stifter af den hurtigt voksende kæde, fastslår, at det samtidig kan blive indgangen til det store russiske marked.

Dynekoncernen har gennem otte år allerede haft egne butikker i Ukraine. Udviklingen går bare for langsomt i forhold til ambitionerne hos Lars Larsen, som vurderer, at vækstpotentialet er meget stort på det marked, skriver Jyllands-Posten.

Derfor har den danske koncern netop opsagt samarbejdet med en lokal partner, som på franchisebasis driver 10 butikker i Ukraine.

- Både omsætning og indtjening udvikler sig pænt der. Men vi vil have væsentligt højere fart i ekspansionen med nye butikker, og det kan vores partner ikke leve op til. Derfor tager vi selv over i Ukraine, siger bestyrelsesformand Lars Larsen til Jyllands-Posten.

Han vil ikke udelukke, at samme skæbne kan overgå franchisetagere, der holder igen, i andre lande.

Koncernen har i en række andre lande aftaler med partnere om butikkerne, mens Jysk selv står for driften på de store markeder.

- Vi forventer pæn fremgang de kommende år i Østeuropa. Ukraine kan måske ligefrem blive et vigtigt og rigtigt springbræt for os ind i Rusland, som vi flere gange har gjort tilnærmelser til, siger Lars Larsen.

Jysk har i dag 2000 butikker i 34 lande - lige fra Kina til Canada - og nåede det seneste år en samlet omsætning på 19,5 milliarder kroner.

Koncernen er opdelt i flere selskaber og har netop offentliggjort regnskab for Jysk Nordic, som omfatter 15 markeder i Norden, Centraleuropa, Balkan, Holland, Storbritannien og Kina.

I det regi er der i 2011/12 netto åbnet 48 nye butikker - de fleste af dem i Østeuropa. Totalt har koncernen åbnet cirka 100 nye butikker det seneste regnskabsår.

/ritzau/

 

Dagens Gossip

Dagens TV