Lastbilfolk bifalder transportministerens brev

"Et særdeles glimrende initiativ". Sådan lyder reaktionen fra 3F, efter transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) tirsdag har offentliggjort et brev, som hun sammen med seks andre EU-ministre har sendt til transportkommissæren.

Ministrene beder EU-kommissæren præcisere reglerne for udenlandske lastbilers kørsel i EU, så de ikke kan misbruges.

Og det oplever 3F, som blandt andet er chaufførernes fagforening, at de bliver.

- Reglerne er for så vidt udmærkede. Men de bliver fortolket forskelligt i de forskellige lande, og intentionerne bliver overhalet indenom af et misbrug, som udløser social dumping og tab af arbejdspladser i de vesteuropæiske lande, siger Jørgen Aarestrup, som er næstformand for 3F's Transportgruppe.

Han oplever, at udenlandske chauffører systematisk udfører indenrigstransport i Danmark til lønninger langt under overenskomstniveau. Og at politiet har svært ved at stoppe dem.

- Forordningen sætter flere begrænsninger end muligheder for kontrol. Man må kun benytte fragtbrevet, og man har tilsyneladende ikke overvejet at bruge moderne teknologi som GPS eller foto ved grænserne, konstaterer fagforeningsmanden.

Hos brancheorganisationen ITD betegner administrerende direktør Jacob Christian Nielsen omfanget af cabotagekørsel i Danmark som "relativt begrænset".

Alligevel bifalder han en præcisering af reglerne, så man undgår et skred i fremtiden.

- Det er vigtigt, at man indretter det på en måde, så det giver mening og er til at forstå for dem, der kører, og til at kontrollere for politiet, siger direktøren, som foreslår:

- Man kunne overveje, om der skulle en særlig uddannelse til for chauffører, som vil køre cabotagekørsel, og om der skal være en særlig norm for lastbilerne. Det ville være temmelig nemt at kontrollere.

/ritzau/

Dagens Gossip