Laura har 10.000 følgere på Instagram: Unge kan godt kende forskel på virkelighed og selviscenesættelse

Den australske teenager Essena O’Neill har fået opmærksomhed i medier verden over efter hendes skarpe kritik af selviscenesættelsen og like-kulturen på sociale medier.

18-årige O’Neill havde tilsyneladende det hele.

Med godt 600.000 følgere på Instagram havde hun skabt en indbringende forretning baseret på sit udseende. Det var en tilværelse på første klasse med rige venner og rejser til Los Angeles, og hendes unge følgere belønnede hende med tusindvis af likes, når hun delte billeder af sine lysnede lokker, flade mave og solbrune hud i misundelsesværdige omgivelser.

Virksomheder betalte store summer for, at hun poserede med deres tøj og smykker, og hun skrev kontrakt med et modelbureau. Men presset på den unge kvinde steg i takt med antallet af nye fans og den evige jagt på likes - til sidst fik hun nok og valgte at punktere illusionen om det perfekte liv. 

I flere videoer forklarer Essena O’Neill, at hun var så besat af at være lækker på Instagram, at hun sultede sig og brugte flere timer på at tage et enkelt billede. Hendes eksistens på nettet var helt og aldeles iscenesat, og selvom hun fik enorm succes og blev beundret af titusindvis af teenagepiger, følte hun sig aldrig rigtig lykkelig. Tværtimod.

Essena O'Neill har rettet billedteksterne på sin Instagram-profil, så de stemmer overens med virkeligheden. Foto: Instagram

Essena O’Neill er blevet hyldet for at være modig og sætte gang i en vigtig bevægelse, men hun er af andre blevet kritiseret for at overdrive problemet.

Den 21-årige danske blogger og model Laura Lundsgaard er glad for, at der bliver sat fokus på brugen af sociale medier, men hun er også overbevist om, at unge mennesker er gode til at navigere på internettet. De ved godt, at der bliver brugt filtre, belysning og flatterende vinkler, og at der bliver taget flere selfies til fester og på ferier end i almindelige hverdagssituationer.

Derfor har hun det ambivalent med Essena O’Neills budskab.

- Jeg blev måske en lille smule provokeret. Alle os andre blev lige pludselig meget forkerte. Man bruger jo et medie som Instagram til at opstille en eller anden illusion om, hvordan tingene er, men jeg forventer da også, at folk er kildekritiske. De kan godt skelne imellem, hvad der er virkelighed, og hvad der er opstillet.

Det kan de, fordi de er vokset op med internettet, mener Laura Lundsgaard, som har skrevet et blogindlæg om emnet, der kan findes her.

- Jeg synes, at hele denne debat om mediernes negative indflydelse og påvirkning af unge mennesker er ved at være en smule outdated. Vi bliver så oplyste om det, og folk er blevet så opmærksomme på denne her selviscenesættelse, at man måske ikke behøver at puste det op.- Det er ikke noget nyt, hun kommer med. Alle dem, der er lidt ældre, de synes, at det hele er lidt farligt. Men de unge ved det godt. De er vokset op med det. Alle gør det jo.

Laura Lundsgaard har tusindvis af følgere på sociale medier, og hun lægger ikke skjul på, at hun selv justerer, piller og pynter, før hun lægger et billede på sin blog eller Instagram.

- Jeg vil ikke sige, at nogen af de ting, jeg oplever i virkeligheden, ikke er, som de er, på min Facebook eller Instagram, men selvfølgelig gør man brug af nogle midler, som får det til at fremstå lidt anderledes. Det gør man jo. Det hele er sket i virkeligheden, men man sætter det op i den rigtige kontekst med den rigtige caption og med det rigtige filter, og så kan du skabe en situation, som måske virker lidt anderledes, end den var i øjeblikket, fortæller hun.

En flig af sandheden

Anna Bjerre er psykolog og direktør for girltalk.dk. Hun mener også, at de unge har en god forståelse af, at virkeligheden ofte bliver photoshoppet på sociale medier, men hun minder samtidig om, at de polerede billeder i den grad kan påvirke de unges selvværd negativt.

- Det er ikke et ugeblad, som man køber en gang imellem. Det er noget, man kan være inde på mange gange i løbet af en dag, og det er der, det bliver farligt, siger hun.

- Jeg tænker altid på de sociale medier som noget, du kan bruge til noget godt eller skidt. Ligesom en saks. Du kan klippe med den, eller du kan stikke med den. Men i sig selv er mediet neutralt, det handler om, hvordan du bruger det. For nogen bliver det selviscenesættelse i en grad, hvor de farer vild og ikke kan finde tilbage til sig selv, og hvor det hele føles som løgn.

Anne Bjerre mener ikke, at nogen kan sige sig fri fra at blive påvirket af glansbillederne på nettet. Derfor er det vigtigt at tale med sine børn om det, de oplever på sociale medier.

- Det handler om, at de unge bliver klædt på til at sortere i det, de ser, så det ikke går ind og påvirker deres selvopfattelse og det, de føler, de skal kunne levere. For der er ingen, der kan levere det, vi ser på Instagram.

Et eksempel på bagsiden af sociale medier er den jagt på likes, som er blevet ganske almindelig blandt unge. Dette er også noget, som Essena O’Neill beskriver. Hun var konstant optaget af antallet af likes og den flygtige lykkefølelse, som hun fik ud af at se et højt nummer på skærmen. Anna Bjerre genkender billedet og ser det som et tydeligt faresignal.

- Du må gerne blive glad for likes, men du må ikke blive afhængig af det. Din verden må ikke bryde sammen, hvis du ikke får det, som du håbede på, siger hun.

Laura Lundsgaard indrømmer, at likes betyder en hel del for hende og hendes generetion. Hun oplever endda, at det er almindeligt at slette et billede, som ikke får den ønskede opmærksomhed.

- Det ville ikke være rigtigt, hvis jeg sagde, at jeg ikke går op i likes. Det gør man da. Det påvirker jo én i en eller anden forstand, og man tænker, ‘ej, hvad var der galt, siden at det ikke gik bedre der’. Men det er ikke noget, jeg føler, dikterer min hverdag.

- Generelt set kan jeg se hos mine veninder, at det betyder enormt meget. Billeder bliver slettet, hvis der ikke er nok likes, fordi det ligesom er en mangel på den der anderkendelse og bekræftelse, fortæller Laura Lundsgaard, som kan findes på Instagram her.

Essena O’Neill har startet letsbegamechangers.com, hvor hun fokuserer på den indflydelse, som nettet har på unge menneskers selvværdsfølelse. Herunder kan du videoen, hvor hun fortæller om sine oplevelser med sociale medier.

Følg Dagens Mødre for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip