Lave billetpriser trækker ned for SAS i andet kvartal

Skrevet af admin

10/06/2016

Mest læste i dag

Selv om det er blevet væsentligt billigere for SAS at fylde brændstof på flyene, så er det ikke nok til at modstå pres fra lavere billetpriser, udgifter til vedligeholdelse og ugunstige valutakurser.

SAS kom ud af andet kvartal i regnskabsåret 2015/2016 med et resultat før skat på 127 millioner svenske kroner. Det er væsentligt lavere end samme periode sidste år, hvor resultatet før skat lød på 355 millioner svenske kroner. Resultatet er ikke tilfredsstillende, siger topchef i SAS Rickard Gustafson.

- Trods væsentligt lavere brændstofomkostninger får vi et lavere resultat end sidste år, siger Rickard Gustafson i regnskabet.

Ifølge topchefen er kvartalet især skæmmet af pres på billetpriser, vedligeholdelse og negativ valutaeffekt.

- Det er dog glædeligt, at den kommercielle strategi med fokus på de hyppige rejsende giver resultat, og at flere kunder vælger at flyve med SAS, hvilket også afspejles i de positive pengestrømme.

Samlet lyder bundlinjen efter første halvår på minus 182 millioner svenske kroner i SAS, der dog fastholder udsigten til et positivt resultat, når året er omme.

SAS rammes hårdt af, at selskabets gamle kernekunder - de forretningsrejsende - bliver færre, og at kunderne helst vil have deres flybilletter så billige som muligt.

- Markedsudviklingen med en vækst frem for alt inden for fritidssegmentet og en dalende vilje til at betale blandt kunderne udhuler lønsomheden i industrien, siger topchefen.

Ledelsen i SAS sidder samtidig i benhårde forhandlinger med de svenske piloter. De er ikke tilfredse med den lønpakke, de har fået præsenteret i forbindelse med en overenskomst og varsler strejke fra fredag aften.

SAS konkurrerer direkte med lavprisselskaberne, og det presser selskabet til at mindske omkostninger til for eksempel personalets løn.

Lønniveauet får også en bemærkning med på vejen fra topchefen i regnskabet:

- SAS er i dag det eneste selskab, som opererer i Skandinavien til Europa, hvor det flyvende personale udelukkende har skandinaviske ansættelsesvilkår, siger han.

- På denne baggrund må vi fortsætte vores forandringsrejse for at sikre langsigtet konkurrencekraft og holdbart afkast til vores aktionærer.

/ritzau/