Lavprisselskaber truer SAS

Konkurrenterne sparer mange hundrede millioner kroner i omkostninger ved at bruge piloter fra vikarbureauer og lavtlønnede stewardesser. SAS har svært ved at følge med, og det kan udløse en ny spareplan i SAS, der i efteråret var igennem en dramatisk overlevelseskamp.

»De nye og aggressive løn- og arbejdsvilkår hos lavprisselskaberne kan være forskellen mellem overskud og underskud for SAS. Hvis udviklingen fortsætter, må medarbejderne forberede sig på en ny spareplan,« siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

SAS skriver til transportminister Henrik Dam Kristensen (S), at selskabets ”muligheder for i fremtiden at drive dansk forankret luftfart vil være alvorligt truet”, hvis konkurrenter med baser og medarbejdere i Danmark kan drives efter de nye spilleregler.

»Det er klart, at det vil være sværere at klare sig i konkurrencen, hvis der breder sig nogle modeller, som SAS ikke ønsker og ikke har mulighed for at være en del af,« siger Flemming Jensen, koncerndirektør i SAS.

Lavprisselskaber som Ryanair hyrer i stor stil piloter hos vikarbureauer, som har adresse i lande med meget lave skatteprocenter. Samtidig benytter det irske lavprisselskab udenlandsk kabinepersonale med lønninger ned til 10.000 kr. om måneden.

Ryanair har netop meddelt, at man vil kapre passagerer og markedsandele i Nordeuropa, som er hjemmebane for SAS.

Også det norske lavprisselskab Norwegian presser SAS ved at bruge samme metode som Ryanair.

De kreative vilkår kan gøre det svært for SAS at overleve, mener arbejdsmarkedsforsker Flemming Ipsen.

»SAS er den pæne dreng i klassen. Spørgsmålet er, om man kan eksistere som luftfartselskab uden disse vilkår. Forbrugerne ser på prisen og er bedøvende ligeglade med de arbejdsforhold, som ligger bag,« siger han til Jyllands-Posten.

Dagens Gossip