Le Mans kan blive det mest rød-hvide nogensinde

LMP1 - Tom Kristensen (Audi)

Den hurtigste klasse for deciderede prototyper bliver i år en kamp mellem Audi (tre biler) og Toyota (to). Audi er storfavorit, for tyskernes R18-model virker bare hurtigere og mere stabil end Toyotas TS030.

Tom Kristensen er med sin enorme erfaring, tekniske indsigt og taktiske snilde måske Audis bedste kort. Vinderne fra 2011-12 Marcel Fässler/Andre Lotterer/Benoit Treluyer i Audi nummer 1 er mand-for-mand ganske vist hurtigere end Tom K og hans codrivere McNish og Duval, men rå fart er kun en af de ingredienser, der indgår i en Le Mans vinder-cocktail.

Fakta:

LMP1 – facts:Minimumsvægt: 900 kgSlagvolumen: 3.400 ccm (benzin-sugemotor), 2.000 ccm (benzin-turbomotor) eller 3.700 (diesel-turbomotor).Tankstørrelse: 78 liter (benzin) eller 60 liter (diesel)

Startnumre: Hvide på rød baggrundVurdering - danske vinderchancer: (fem af seks stjerner)

Fakta:

Tom KristensenFødt: 7. juli 1967Team: Audi Team JoestBil: Audi R18 E-tron QuattroStartnummer: 2Codrivere: Allan McNish (GBR), LoicDuval (FRA)Le Mans-debut: 1997Le Mans-løb i alt: 16Bedste resultat: 1997, 2000-05, 08: Vinder

LMGTE Pro – Jan Magnussen (GM Corvette)

Klassen for nye og som oftest fabrikstøttede GT-biler er igen i år meget åben. Aston Martin, Porsche og Ferrari er alle reelle bud på en vinder, men lige i slipstrømmen på de mere moderne biler kommer Jan Magnussen og hans GM Corvette-team.

Corvette C6 er efterhånden en ældre model (den debuterede i Le Mans 2005), og den mangler måske den sidste hurtighed i forhold til konkurrenterne. Men på den anden side er teknikken bomstærk og gennemprøvet, og det kan i et hektisk 24-timers løb blive mere afgørende end de sidste tiendedele sekunder på omgangstiden.

Fakta:

GTE Pro – facts:Minimumsvægt: 1.245 kgSlagvolumen: 5.500 ccm (sugemotor), 4.000 ccm (turbomotor)Tankstørrelse: 90 liter (benzin)Startnumre: Hvide på gul baggrundVurdering - danske vinderchancer: (fire af seks stjerner)

Fakta:

Jan MagnussenFødt: 4. juli 1973Team: GM CorvetteBil: Chevrolet CorvetteStartnummer: 73Codrivere: Antonio Garcia (SPA), Jordan Taylor (USA)Le Mans-debut: 1999Le Mans-løb i alt: 12Bedste resultat: 2006: 4.-plads (vinder af GT1-klassen)

GTE Am – Allan Simonsen, Kristian Poulsen, Christoffer Nygaard (Aston Martin)

GTE-klassen er forbeholdt GT-biler med ét år eller mere på baghjulene. Kørerne skal være en kombination af professionelle og amatører, og her har et dansk Aston Martin-team ramt den optimale kombination: Alsidige Allan Simonsen er som proffen i bilen en af verdens bedste og mest erfarne GT-kørere.

Men det er ‘amatørerne, der er teamets trumfkort: Både Kristian Poulsen og Christoffer Poulsen har tidligere været på podiet i Le Mans, og hvorfor arrangørerne af 24-timers løbet rangerer dem som ‘amatører, er et såkaldt godt spørgsmål. Men den besynderlige rangering spiller GTE Am-klassen i danskernes hænder – alle klassens andre amatører’ er svagere end danskerne.

Fakta:

GTE Am – facts:Minimumsvægt: 1.245 kgSlagvolumen: 5.500 ccm (sugemotor), 4.000 ccm (turbomotor)Tankstørrelse: 90 liter (benzin)Startnumre: Hvide på gul baggrundBTs vurdering - danske vinderchancer: (Seks af seks stjerner)

Fakta:Allan SimonsenFødt: 5. juli 1978Team: Young Driver AMRBil: Aston Martin VantageStartnummer: 95Codrivere: Kristian Poulsen (DK), Christoffer Nygaard (DK)Le Mans-debut: 2007Le Mans-løb i alt: 6Bedste resultat: 2010: 12.-plads (nummer to i GT2-klassen)

Kristian PoulsenFødt: 18. november 1978Team: Young Driver AMRBil: Aston Martin VantageStartnummer: 95Codrivere: Allan Simonsen (DK), Christoffer Nygaard (DK)Le Mans-debut: 2009Le Mans-løb i alt: 2Bedste resultat: 2009: 10.-plads (vinder af LMP2-klassen)

Christoffer NygaardFødt: 24. marts 1986Team: Young Driver AMRBil: Aston Martin VantageStartnummer: 95Codrivere: Allan Simonsen (DK), Kristian Poulsen (DK)Le Mans-debut: 2010Le Mans-løb i alt: 2Bedste resultat: 2010: 22.-plads (nummer tre i GT1-klassen)

LMP2 - David Heinemeier-Hansson

Klassen for mindre prototyper er faktisk løbets største med hele 22 biler. I modsætning til LMP1-klassen, hvor kun Audi og Toyota har vinderchancer, er LMP2 langt mere åben. Her er der ingen fabriksbiler med, men masser af velorganiserede, private team har vinderchancer.

Et af dem er franske OAK, der har hovedkvarter i Le Mans. De har dygtigt ombygget og opdateret en af de biler, der for år tilbage blev indsat i Le Mans under Pescarolo-navnet, og udstyret bilen, der nu kaldes en Morgan, med en Nissan-motor. David Heinemeier-Hansson kom sent i gang med sin motorsportskarriere, men den dansk-amerikanske IT-millionær er lærenem og med Alex Brundle og Olivier Pla har han to af klassens bedste co-drivere.

Fakta:LMP2 – facts:Minimumsvægt: 900 kgSlagvolumen: 5.000 ccm (sugemotor), 3.200 ccm (turbomotor)Tankstørrelse: 75 liter (benzin)Startnumre: Hvide på blå baggrundBTs vurdering - danske vinderchancer: (fire af seks stjerner)

Fakta:

David Heinemeier-HanssonFødt: 15. oktober 1979Team: OAK RacingBil: Morgan-NissanStartnummer: 24Codrivere: Alex Brundle (GBR), Olivier Pla (FRA)Le Mans-debut: 2011Le Mans-løb i alt: 1Bedste resultat: 2011: 14.-plads (nummer syv i LMP2-klassen)

 

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV